Pisanie artykułów pozwala budować wizerunek specjalisty w danej dziedzinie. Dzięki wiedzy, którą przekazuje się w swoich tekstach, przy pomocy analiz i odwołań do badań, można zbudować swój autorytet. Wybierając właściwy obszar zainteresowań, szybko można stać się specjalistą i autorytetem.
Czym jest nisza?
Nisza to wolne miejsce, które można zająć na rynku. Zwykle jest to obszar, w którym dotychczas niewiele osób decydowało się działać, a mimo to pojawiają się osoby zainteresowane daną tematyką, zakupem produktów czy usług.
Przyczyną powstania niszy jest najczęściej:
• brak wiedzy o niszy lub o zagadnieniach, które trzeba znać, by w niej działać,
• przekonanie o braku zainteresowania ze strony potencjalnych klientów,
• poczucie generowania niskich zysków,
• brak badań i analiz rynkowych rozpoznających niszę.
W przypadku autorów tekstów powody, dla których nie chcą oni koncentrować się na jednym zagadnieniu, są podobne. Nie chcą ograniczać się czy szufladkować na wypadek, gdyby zainteresowanie tematyką nie było tak duże, jak się wydaje. Nie chcą też próbować budować swojego wizerunku w przekonaniu, że jest to działanie żmudne i wymagające więcej zaangażowania, bez realnych profitów. Pisanie artykułów z konkretnej tematyki daje możliwość rozwijania siebie, swoich możliwości, przy jednoczesnym skoncentrowaniu się na niewielkim obszarze.
Twórca specjalistą
Zaletą pisania artykułów w jednej niszy jest możliwość wykreowania siebie na specjalistę z jakiejś dziedziny. Ze względu na zawężenie omawianej tematyki, na skupieniu się na określonych zagadnieniach, czytelnicy zaczynają częściej kojarzyć nazwisko autora. Im więcej merytorycznych czy wartościowych dla odbiorcy treści, tym chętniej odwołują się do tych treści, chętniej po nie sięgają, gdy potrzebują zgłębić wiedzę. Dotyczy to nie tylko zwykłego czytelnika. Z czasem, po treści autora działającego w niszy mogą sięgać też inne media.
Choć jest to proces czasochłonny i wiąże się z podjęciem dużego wysiłku, to w większości przypadków, gdy autor przekazuje rzetelne dane, budowany jest jego wizerunek jako eksperta w konkretnym obszarze. Dzięki temu wraz z upływającym czasem osoby zainteresowane wybranym obszarem same będą wyszukiwać informacji publikowanych przez autora, a jeśli ten zdecyduje się poszerzyć swoją działalność o inne produkty (np. książki, kursy, warsztaty, gadżety – w zależności od dziedziny), łatwiej będzie zachęcić potencjalnych nabywców do skorzystania z tej oferty.
Analiza rynku podstawą sukcesu
Choć nie każda nisza się tym charakteryzuje, to w rzeczywistości, w wielu obszarach – nawet tych najbardziej popularnych – pojawia się niewielu rzetelnych i wiarygodnych ekspertów. Oczywiście pojawiają się takie dziedziny, w których samozwańczych ekspertów jest wielu (np. marketing, finanse, psychologia, zdrowie, podróże, zagadnienia społeczne czy polityka), jednak często są to osoby, które swoją wiedzę opierają wyłącznie na domysłach, na własnych teoriach.
Brakuje merytorycznej, rzetelnej i wiarygodnej informacji, z której można faktycznie skorzystać, dlatego niezależnie od tego, jaką dziedzinę się wybierze, warto przeanalizować działania konkurencji, sprawdzić czego potrzebuje czytelnik funkcjonujący w niszy i ocenić, czy faktycznie dostaje on to, czego w danym momencie potrzebuje.
Jeśli dobrze stworzy się profil klienta i konkurencji, można tworzyć artykuły nawet w najbardziej lubianych przez autorów dziedzinach i nadal można się wyróżnić. Najłatwiej jednak jest znaleźć taki obszar, w którym zainteresowanie jest duże, a twórcy artykułów albo zapomnieli o nim, albo nie widzą w nim potencjału.
Im mniejsza jest konkurencja, tym łatwiej jest się wyróżnić i zostać zauważonym przez odbiorców. Jeśli od początku potencjalny czytelnik dostrzeże wartość w publikowanych treściach, chętnie będzie powracał do kolejnych artykułów (niezależnie od tego, jak dużo autorów pisze podobne artykuły).
Zalety pisania w jednej dziedzinie
Koncentrując się na jednym obszarze nie trzeba poszerzać swojej wiedzy z innych dziedzin. To daje zatem więcej czasu na pogłębienie posiadanych informacji, na specjalizowanie się w jednym zagadnieniu. W ten sposób łatwiej jest przygotowywać treści bez konieczności rozdrabniania się na inne gałęzie, w których specjalistą się nie jest.
Tworzone artykuły wyróżniać się będą wyższą jakością i coraz większą wartością dla odbiorcy. Niezależnie od tego, czy będą to publikacje darmowe czy treści płatne, czytelnik chętnie je doceni i będzie zainteresowany dalszymi artykułami. Dzięki temu można zatem budować bazę wiernych czytelników, którzy ufając autorowi, stają się potencjalnym nabywcą (np. gdy zechce wydać książkę czy będzie tworzył inne materiały przydatne w jego dziedzinie).
Autor publikujący w niszy ma łatwiejsze zadanie, by przebić się ze swoimi treściami do konkretnej grupy odbiorców. Zwykle bowiem każda nisza ma swoje grono odbiorców, to oni szukają określonych treści, to oni obserwują konkretne zagadnienia i sami trafiają na interesujące ich treści. Jeśli autor wzbudzi ich zaufanie, chętnie będą do niego wracać – zwłaszcza jeśli będzie on pisał artykuły z interesującego obszaru i nie będzie koncentrował się na innych zagadnieniach.
Podsumowanie
Tworzenie artykułów niszowych pozwala na budowanie swojego wizerunku w branży, ale przede wszystkim daje możliwość szybszego pozyskiwania klientów i potencjalnych odbiorców publikowanych treści. Jeśli pojawia się na rynku nisza, która nie jest wypełniona, czytelnicy sami będą docierać do publikowanych treści. Pozwala to zatem na zbudowanie efektywnego kanału komunikacji z nimi, a w przyszłości będą oni stanowić bazę osób zainteresowanych produktami czy usługami oferowanymi przez takiego twórcę.