Na blogu najważniejsza jest treść. Niezależnie od tego, jaką tematykę autor porusza, musi myśleć o tworzeniu treści wartościowych, merytorycznych i przyciągających uwagę. Chcąc opanować tę trudną sztukę warto skorzystać z modelu AIDA.
Czym jest AIDA?
AIDA jest akronimem stworzonym z pierwszych liter najważniejszych założeń ujętych w tym modelu:
• Attention – przyciąganie uwagi,
• Interest – budowanie zainteresowania,
• Desire – wzbudzanie pożądania,
• Action – wezwanie do działania.
Model ten jest powszechnie stosowany w reklamach. Uwzględnia się go nie tylko w przekazach tekstowych, ale również w radiu, telewizji czy w działaniach prowadzonych w Internecie.
Mechanizm działania jest prosty. Najpierw trzeba przyciągnąć uwagę odbiorcy, pokazać mu treść tak, by go zainteresowała. W dalszej kolejności należy przy pomocy odpowiednio dobranego języka korzyści wzbudzić w nim potrzebę posiadania danego produktu czy usługi (a w przypadku bloga, przeczytania kolejnych tekstów), a w konsekwencji również wykonania konkretnej akcji (pozostanie na blogu, zapoznanie się z innymi artykułami lub aktywne reagowanie na nie, a np. w przypadku sklepu internetowego dokonanie zakupu).
Do tego, aby model skutecznie wdrożyć niezbędne jest dokładne określenie grupy odbiorców. Niezbędne jest zrozumienie, co jest ważne dla danej grupy, jakie są jej priorytety i oczekiwania, a także czym się interesują i czego od twórcy potrzebują. Dopiero wtedy można stworzyć dobrej jakości tekst.
Etapy działania
Pozyskiwanie uwagi to etap, w którym sygnalizuje się odbiorcy swoją obecność na rynku. Bloger pokazuje, że jest wśród twórców blogosfery i że tworzy treści dla konkretnej grupy osób. Póki nie pokaże się innym, że się istnieje, nikt tego nie wie. Trudno jest liczyć też na to, że czytelnik przypadkowo znajdzie blog. Na to nie pozwala ogromna konkurencja. Jeśli nie wie się, że trzeba czegoś szukać, to się do tego nie dotrze, dlatego informowanie o swojej obecności jest ważne.
Kolejny etap to zainteresowanie. Im konkurencja jest większa, tym trudniej je wzbudzić, dlatego warto działać w tych obszarach, w których konkurencja jeszcze się nie pojawiła lub robi to mniej sprawnie. Jeśli nie ma takiego obszaru, warto wyróżnić się ciekawą reklamą czy innymi działaniami, które mogą przyciągnąć uwagę. Chętnie stosowana jest tutaj kontrowersja, jednak należy uważać, gdyż nie każdy odbiorca ceni takie treści.
Następny etap to wzbudzanie pożądania. Klient musi zobaczyć, że publikowane treści czy oferowane produkty nie tylko są mu potrzebne, ale i spełniają jego potrzeby. Pomaga w tym język korzyści i wizualizacje, dzięki którym odbiorca wie, że te treści mogą być dla niego istotne.
Ostatni etap, czyli wezwanie do działania jest możliwy tylko wtedy, gdy pozostałe kroki zostały zrealizowane. Jeśli tekst nie spełnia powyższych warunków, czytelnik nie kupi danego produktu (nie zostanie na blogu).
Skuteczność przekazu tworzonego przy pomocy modelu AIDA tkwi w jego prostocie. Tekst nie musi być trudny, nie musi uwzględniać wielu specjalistycznych sformułowań czy odwołań do badań. Czasem wystarczy prosty przekaz, który najlepiej trafia w emocje czytelnika. Model AIDA pozwala ten efekt osiągnąć szybciej i sprawniej. Wzbudzając określone odczucia można czytelnika do siebie przywiązać.
Sukces dzięki modelowi
Stosując model AIDA w swoich tekstach można tworzyć treści angażujące i interesujące dla odbiorcy. To samo w sobie powinno być celem nadrzędnym dla każdego twórcy. Nijakie i miałkie wpisy pokazują, że autor nie wie, jak prowadzić bloga oraz jak zachęcić swojego czytelnika do tego, aby został z nim na dłużej.
Model AIDA nie gwarantuje sukcesu, ale pomaga w jego osiągnięciu. Stosując zasady przyciągania uwagi, wzbudzania zainteresowania, wywoływania pożądania oraz wzywanie do działania, zwiększa się szanse na to, że tekst się spodoba.
Jeśli bloger tworzy ciekawe teksty, wzbudza zainteresowanie coraz większej grupy czytelników – sprzedaje im swoje treści. Budując przy pomocy słowa stabilną i zaangażowaną społeczność, na późniejszym etapie swoich działań, można efektywnie sprzedawać odbiorcom swoje produkty (e-booki, książki, kursy, itp.).
Każdy tekst na blogu jest reklamą twórcy i jego umiejętności. Jego celem jest pozyskanie kolejnych czytelników i zwiększenie grona odbiorców.
Podsumowanie
Dzięki wdrożeniu modelu AIDA bloger tworzy treści, które nie tylko przyciągają uwagę i wzbudzają zainteresowanie, ale też wywołują pożądanie i zachęcają do podejmowania odpowiednich działań. Tak aktywizujące treści sprawiają również, że blog może wyróżniać się na tle innych, a to daje szansę na zaistnienie w blogosferze, dlatego warto stosować model AIDA w swoich codziennych działaniach.
Zawsze gdy doradzam blogerom, którzy tworzą swoje blogi na platformie Blog w 5 Minut, to polecam koniecznie stosowanie tego mechanizmu tworząc swoje artykuły. Przy artykułach, które zostały napisane zgodnie z tą techniką od razu widać większe zaangażowanie odbiorców.