Blog Dla Przyszłych Przedsiębiorców

poniedziałek, 8 sierpnia 2022

Czasem, choć obowiązków jest dużo, trudno jest zmotywować się do działania. Brak chęci może wynikać nie tylko ze złego samopoczucia, ale i z czynników zewnętrznych, na które nie zawsze ma się wpływ, dlatego warto wiedzieć, jak podejmować działanie, gdy motywacja jest mniejsza.

jak-zmotywowac-sie-do-dzialania-najwazniejsze-zasady.jpg

Wskazać ograniczenia i możliwości


Chcąc zmotywować się do działania, trzeba przede wszystkim wskazać swoje motywacje oraz ograniczenia, które tę motywację mogą osłabiać.

Do tego, aby to zrobić, warto przeanalizować takie czynniki, jak:
    • słabe i mocne strony,
    • nastrój i poziom zainteresowania danym zadaniem,
    • uwarunkowania zewnętrzne (pogoda, temperatura),
    • wypoczęcie organizmu,
    • przebywanie w warunkach pozwalających na bardziej wydajną pracę,
    • poziom stresu,
    • presja,
    • priorytety, znaczenie zadania.

Każdy z tych czynników wpływa na indywidualny poziom motywacji do działania, dlatego na początek należy z identyfikować wszystkie te czynniki, które będą redukować poziom motywacji do działania.

Ustalić listę zadań


Jeśli trudno jest zmotywować się do działania, warto odpowiednio się do tego przygotować. Najlepszym sposobem na to jest opracowanie szczegółowej listy zadań do zrobienia. Nie chodzi tylko o wypisanie najważniejszych obowiązków, ale też dodatkowych czynności, które trzeba wykonać, aby konkretne działanie zakończyć.

Jeśli pojawia się zadanie złożone z wielu mniejszych czynności, należy wszystkie je wypisywać. W dalszej kolejności warto nadać odpowiedni priorytet każdemu z wyznaczonych zadań. Kiedy ustali się kolejność realizacji zadań, będzie można określić, które z działań trzeba wykonać, a które można odłożyć w czasie.

Gdy ustali się faktyczną listę, poziom motywacji do działania może być wyższy. Może się bowiem okazać, że zadań nie ma tak wiele jak się początkowo wydawało lub są one o wiele łatwiejsze, niż zakładano. Jeśli zyska się świadomość, że pewnych zadań nie można dłużej odkładać, motywacja do ich wykonania może być odpowiednio wyższa.

Sprecyzować cele


Brak motywacji do działania to również brak jasno sprecyzowanych celów. Bez tego zdecydowanie trudniej jest mówić o profitach wynikających z powierzonych zadań i realizowanych działań. Jeśli nie będzie można ocenić, co można osiągnąć poprzez realizowanie określonych czynności, motywacja będzie mniejsza.

Przed podjęciem działań warto wskazać korzyści (materialne i niematerialne), które będzie można czerpać z poprawnie wykonanego zadania. Im więcej będzie można ich dostrzec, im ciekawsze będą one dla osoby realizującej wybrane działania, tym większe są szanse na to, że zechce się on w nie bardziej zaangażować, a poziom motywacji będzie odpowiednio wyższy.

Jest to szczególnie ważne w przypadku osób, którym trudno jest wziąć się za pracę, które nie lubią wykonywać obowiązkowych zadań. Uświadomienie sobie korzyści jest silnym motywatorem. Najlepiej sprawdzają się korzyści materialne, ale jeśli pojawią się też profity innego rodzaju, osoba którą trudno zmotywować do działania może się nimi zainteresować.

Niezależnie od typu działania warto przeanalizować wszystkie korzyści, które związane są z realizacją wskazanych obowiązków.

System nagród


Nic nie motywuje do działania tak, jak świadomość, że po zakończeniu zadania, czeka nagroda. Nie zawsze musi być to coś wielkiego czy kosztownego, ale coś, co sprawi przyjemność. Może być to drobiazg – wyjście ze znajomymi czy dodatkowy czas wolny, który można przeznaczyć wyłącznie na swoje zainteresowania i czynności, które sprawiają radość – niezależnie od tego, czym one są.

Warto ustalić jeszcze przed rozpoczęciem pracy, jakie nagrody mogłyby cieszyć, co sprawiłoby radość i wyznaczyć kilka nagród, które można będzie dostać po zakończeniu wyznaczonych obowiązków. Im trudniejsze zadanie, tym lepsza i bardziej atrakcyjna nagroda. Będzie to skutecznym sposobem na zmotywowanie się do działania i do tego, by nie zniechęcić się do pracy.

Czas dobrze zaplanowany


Jeśli pojawia się trudność z motywowaniem się do działania, warto wszystkie działania rozplanować dokładnie w czasie. Warto nie tylko rozplanować pracę, ale i czas na przerwy w zajęciach. Jeśli cała uwaga skupi się na pracy, może to zniechęcać do działania. Zwłaszcza, jeśli pracy jest za dużo i jest ona o wiele bardziej wymagająca, niż dotychczas wykonywane zadania.

Czas na przerwy nie tylko sprawia, że pewne czynności wykonuje się szybciej, ale też, że organizm jest mniej przeciążony, a chwila oddechu pozwala na znalezienie równowagi między pracą a wypoczynkiem.

Warto również słuchać swojego organizmu. Jeśli daje on sygnał o nadmiernym zmęczeniu, zniechęceniu lub osłabieniu, warto zrobić sobie przerwę. W przypadku, gdy pojawiają się zajęcia które muszą być wykonane, można przeprowadzić ich selekcję i tak zaplanować swój czas pracy, by nie przeciążyć organizmu.

Jeśli jednak w trudniejszym okresie pojawia się przemęczenie, człowiek będzie przymuszał się do pracy, motywacja może nie pojawić się wcale.

Podsumowanie


Nie zawsze udaje się zmotywować do działania, jednak mając ustalone cele, wiedząc jakie efekty można osiągnąć lub jakie obowiązki trzeba wykonać, a które można sobie odpuścić lub pominąć, motywowanie siebie do działania jest łatwiejsze. Do tego, aby było to skuteczne, trzeba jednak poznać siebie, swoje możliwości i ograniczenia.

Autor artykułu:
Kazimierz Szpin
KAZIMIERZ SZPIN
Programista pasjonat, freelancer, przedsiębiorca, bloger, twórca i autor szkoleń dla programistów.
Autor bloga ZEtatuDoPrzedsiebiorcy.pl
Poprzedni artykuł - 5 Sił Portera – Czym Jest i Na Czym Polega?
Następny artykuł - Delegowanie Zadań w Własnej Firmie – Podstawowe Zasady
Dodaj komentarz
© Copyright 2022 zetatudoprzedsiebiorcy.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności | Kosmetyki blog
Design by Modest Programmer