Blog Dla Przyszłych Przedsiębiorców

Reklama jest dźwignią handlu. To stwierdzenie przez lata królowało w sprzedaży. Jednak czy w dobie mediów społecznościowych i tak rozbudowanego rynku produktów i usług reklama nadal jest niezbędna? Okazuje się, że tak, choć na przestrzeni lat zmienił się jej profil i charakter.

czy-warto-obecnie-inwestowac-w-reklame.jpg

Daj się zauważyć


Jako, że na rynku jest coraz więcej produktów i usług, coraz trudniej się wyróżnić. Nie można więc prowadzić swojej działalności bez odpowiednio przygotowanych działań reklamowych. Ważne jest, aby być widocznym i wyróżniać się na tle konkurencji. W ten sposób klient może poznać produkt, usługę, markę lub firmę, która za nimi stoi, a przede wszystkim poznać korzyści wynikające z produktu.

Jeśli działań reklamowych nie będzie się prowadzić, produkt zginie wśród wielu podobnych ofert, dlatego decydując się na reklamę należy dokładnie poznać rynek i swoje otoczenie. Obserwować konkurencję i ich poczynania, ustalić w których obszarach najlepiej skoncentrować działania promocyjne oraz w jaki sposób firmy o podobnym profilu działalności reklamują swoje produkty.

Warto także wybrać kilka kanałów reklamowych. Nie trzeba być obecnym we wszystkich miejscach jednocześnie. Efektywność nie zawsze bowiem idzie w parze z ilością. Ważniejsza jest siła i skuteczność samego przekazu wraz z właściwym wyprofilowaniem grupy odbiorców.

Reklama nie musi być droga


W świadomości przedsiębiorców utarło się przekonanie, że reklama, by była skuteczna, musi być droga. Jest to jednak mit, który powstał jeszcze w czasach, kiedy można było reklamować się w telewizji, radiu, prasie czy na bilboardach.

Obecnie, choć narzędzia te nadal są dostępne, pojawia się też wiele alternatywnych rozwiązań. Należy do nich zaliczyć media społecznościowe. Prowadzenie profilu firmy czy produktu jest niezbędne do tego, by zostać zauważonym w sieci. Coraz więcej osób szuka informacji na temat interesujących go produktów w Internecie.

Jeśli produktu lub firmy nie znajdzie, nie zdecyduje się na korzystanie z jej usług. Prowadzenie profilu w mediach społecznościowych nic nie kosztuje. Z dodatkową opłatą wiążą się jednak emitowane w mediach społecznościowych reklamy. Ich koszt jest uzależniony od zasięgu, od czasu trwania oraz od tego, czy reklamę przygotowuje się samodzielnie czy korzysta się z usług wyspecjalizowanej firmy.

Równie popularnymi formami reklamy są:
    • sponsoringi imprez i wydarzeń lokalnych lub ogólnopolskich,
    • współprace z influencerami,
    • promocja w lokalnej prasie,
    • paczki promocyjne,
    • konkursy z nagrodami,
    • reklamy outdoorowe,
    • nietypowe kampanie promocyjne,
    • reklama w klasycznych środkach masowego przekazu.

Niezależnie od wybranego narzędzia koszt reklamy może się zmienić, jednak postęp technologiczny i możliwości promocji jest na tyle dużo, że bez trudu, również firmy z mniejszym budżetem, mogą znaleźć sposób dotarcia do klienta.

Wybierając reklamę należy postawić przede wszystkim na kreatywność i unikatowość. Im bardziej dany przekaz będzie się wyróżniał na rynku, im łatwiej będzie go zapamiętać, im więcej będzie się o nim mówić, tym zasięg i skuteczność reklamy będzie odpowiednio większa.

Niezależnie od posiadanego budżetu warto zastanowić się, jak dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, przy redukowaniu kosztów. Jeśli samodzielnie trudno jest wymyślić odpowiedni pomysł, warto skorzystać z pomocy i wsparcia doradcy marketingowego.

Jest to duża inwestycja, ale może się okazać pomocna. Pomoże on przygotować i wprowadzić efektywną kampanię reklamową i dotrzeć do szerszej grupy odbiorców.

Nowoczesne kanały promocji


Inwestycje w reklamę są opłacalne, jeśli ma się świadomość zmian, które zachodzą na rynku, a także w świadomości konsumentów. W reklamie przejawia się to głównie w możliwości zastosowania nowoczesnych technologii, dzięki którym szybciej i efektywniej można dotrzeć do potencjalnego odbiorcy.

Obecnie warto więc inwestować w promocję w Internecie, w mediach społecznościowych (głównie Instagram, Tik Tok), a także w reklamy wyświetlane na YouTube. Ciekawą i wartą inwestycji reklamą jest współpraca z influencerami. W tym przypadku ważne jest, by poprawnie dobrać profil działalności i dobrze ocenić potencjalnych odbiorców, którzy będą zainteresowani produktem lub usługą. Jeśli będzie się reklamować produkty na dobrze dopasowanych profilach, trafi się do właściwej grupy docelowej, co zwiększy szansę na sprzedaż.

Inwestuj z głową


Warto podkreślić, że wybierając kanały promocji również ogranicza się grupę docelową. Przed wyborem kanału reklamowego należy przeanalizować, w jakich miejscach bywają potencjalni klienci. Jeśli spędzają oni więcej czasu na portalach informacyjnych, nie ma potrzeby reklamowania się w mediach społecznościowych. Jeśli czytają wyłącznie lokalną prasę lub gdy prowadzona działalność ma charakter lokalny, nie trzeba z reklamą docierać do całej Polski czy na cały świat. Jeśli odbiorcami są nastolatki, należy promować się w miejscach, w których obecnie można ich spotkać (np. Tik Tok, a nie Facebook).

Niezależnie od produktu reklama jest potrzebną i efektywną inwestycją. Jej skuteczność zależy jednak od staranności badań potencjalnych klientów i sprecyzowania grupy docelowej, dlatego chcąc inwestować w reklamę warto przeznaczać środki wyłącznie na te działania, które przyniosą oczekiwane zyski.

Podsumowanie


Niezależnie od branży, w której się działa, bez względu na charakter i typ sprzedawanego produktu, reklama jest niezbędnym narzędziem. Pozwala nie tylko docierać do określonej grupy odbiorców, ale przede wszystkim sprawia, że można przekazać informacje na temat produktu i jego właściwości. Bez reklamy nie można efektywnie sprzedać produktu.

Autor artykułu:
Kazimierz Szpin
KAZIMIERZ SZPIN
Programista pasjonat, freelancer, przedsiębiorca, bloger, twórca i autor szkoleń dla programistów.
Autor bloga ZEtatuDoPrzedsiebiorcy.pl
Poprzedni artykuł - Delegowanie Zadań w Własnej Firmie – Podstawowe Zasady
Następny artykuł - Jak Rzucić Pracę? Jak Odejść z Firmy?
Dodaj komentarz
© Copyright 2022 zetatudoprzedsiebiorcy.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności | Kosmetyki blog
Design by Modest Programmer