Choć mailing jest rozwiązaniem, które bywa lekceważone, nie powinno się z niego zrezygnować. Zamiast tego warto zastanowić się, w jaki sposób tworzyć treści, które będą atrakcyjne dla osoby zapisanej na listę mailingową i jak zachęcić ją do tego, by bardziej się zaangażowała w sugerowane w mailingu działania. To od treści zależy, czy mailing przez odbiorcę jest traktowany jako niechcianą wiadomość czy przydatną informację. Mail musi być nie tylko skuteczny treściowo, ale również poprawny formalnie, zwłaszcza kiedy wysyłamy pierwszą wiadomość, która jest pytaniem o możliwość przesłania oferty handlowej.
Zaangażowane treści
Do tego, by osiągnąć sukces przy pomocy mailingu należy skoncentrować się na treści i formie przekazu. W mailingu nie można zatem umieszczać treści nudnych, pisanych niezbyt atrakcyjnym językiem czy też w sposób, który zniechęca do czytania.
Warto, aby charakter artykułów czy informacji był dopasowany do grupy odbiorców, do ich poczucia humoru i oczekiwań. Poza informacjami o promocjach czy możliwościach zakupu, należy mailing wyposażyć w treści, które są przydatne dla użytkownika. W ten sposób zachęci się go do tego, by kolejnego maila otworzył i sprawdził, czy znajdzie tam coś dla siebie, czy będzie to tylko kolejna reklama.
Atrakcyjność mailingu i jego skuteczność oceniana jest już po tytule. Jeśli nie zachęca on do tego, by sprawdzić co zawiera, istnieje ryzyko, że odbiorca przekaże go do spamu, zanim go przeczyta, nawet jeśli spamem w rzeczywistości nie będzie, dlatego niezależnie od charakteru prowadzonej działalności, należy się skoncentrować na tym, by charakter mailingu był przydatny dla odbiorcy. Dzięki temu nawiąże się z nim trwałą więź.
Dodatkowo pokaże się, że użytkownik jest nie tylko po to, by kupować, ale też chce się go uczyć, pomagać mu czy wspierać. Jeśli będzie otrzymywał darmowe materiały, będzie wynosił korzyści z mailingu, chętnie będzie do niego wracał. Zwłaszcza, jeśli nie pojawia się w jego skrzynce każdego dnia czy kilka razy w tygodniu.
Sam staram się wysyłać dodatkowe najwyżej jakości dla osób, które zapisały się na moją listę mailingową. Można to zrobić pod tym adresem: tutaj – darmowy zapis na listę mailową.
Zgodnie z prawem
Ze względu na zmiany w prawie, pojawiają się obawy przed rozsyłaniem mailingu. Widmo kar (grzywna lub kara ograniczenia albo pozbawienia wolności do lat 2) i niezadowolenie klientów zniechęca do działania. Jednak w rzeczywistości rozsyłanie mailingu zgodnie z prawem, nie jest trudne.
Wystarczy pamiętać o następujących zasadach:
• Przed wysyłką – zgoda – bez zgody odbiorcy nie można rozsyłać do niego żadnych wiadomości. Do tego aby ją uzyskać można wykorzystać wszelkie miejsca, w których na stronie użytkownik musi podać swój adres mailowy. Dodając tzw. checkboxa, zachęca się potencjalnego odbiorcę do wyrażenia zgody na otrzymywanie mailingu. Jeśli tego nie zrobi, jego adres nie powinien znaleźć się na liście mailingowej,
• Nie można łamać zasad: nie należy ukrywać zgody na otrzymywanie mailingu w regulaminie, nie można łączyć tej zgody z innymi oświadczeniami (np. akceptacja regulaminu i zgoda na mailing w jednym checkboxie),
• Nigdy nie należy wymuszać zgody – nie można warunkować przejścia do następnej strony czy też do dalszego etapu zakupów, jeśli nie wyrazi się zgody na otrzymywanie mailingu. Takie działania zniechęcają klienta do odwiedzenia strony i z pewnością nie zachęcają go do tego, aby sprawdzić, na czym polega mailing rozsyłany przez wymuszającego.
Decydując się na pozyskiwanie baz danych przede wszystkim należy zrezygnować z ich zakupu. Choć jest to sposób najprostszy i często polecany początkującym, to w rzeczywistości nie jest opłacalne. Wynika to nie tylko z niepewności o charakter i jakość zebranych tam danych (zbyt czasochłonne jest zweryfikowanie czy dane te są prawdziwe), ale też z faktu, że osoby, które trafiły na taką listę nie są zainteresowane oferowanymi treściami, a więc mailing trafi do spamu i nie przyniesie oczekiwanych efektów. Dlatego lepiej jest pozyskiwać dane uczciwie. W ten sposób treści trafią do osób zainteresowanych.
Wybierz dobrze
W internecie masz do wyboru sporo firm, które oferują usługi budowania list mailingowych, a także wysyłania do zapisanych osób maili. Ze swojej strony mogę Ci polecić ConvertKit, który używam na co dzień. Oprócz tego inne popularne systemy mailowe, to między innymi Active Campaign, MailChimp, Mailer lite, Freshmail, GetResponse.
Większość z tych firm na początek proponuje darmowe rozwiązanie, a wraz ze wzrostem ilości osób na Twojej liście mailowej również wzrasta cena używania tej aplikacji.
Dzięki tym aplikacjom możesz wysyłać wiadomości e-mail jednocześnie dla większej ilości osób. W ten sposób niezależnie od tego, jak wygląda mailing, jakie informacje i załączniki zawiera, może trafić do szerszej grupy odbiorców, dlatego, jeśli dysponuje się dobrze rozbudowaną bazą mailową i wysyła się ciekawe (ale obszerne) wiadomości, warto wybrać takie rozwiązanie.
Podsumowanie
Opracowanie idealnej metody do wysyłania mailingu daje możliwość budowania trwałej relacji z klientem (lub z potencjalnymi odbiorcami). W ten sposób można docierać do nich z nowymi produktami, z pominięciem innych narzędzi. Jest to szczególnie ważne dla osób, które swoją działalność koncentrowały głównie w mediach społecznościowych, czyli w miejscu, które w każdej chwili może zostać zamknięte (lub ulec poważnej awarii), dlatego warto tworzyć rozwiązania alternatywne, które pozwolą utrzymać relacje z klientami na inne sposoby.