Dropshipping jest doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy myślą o uruchomieniu sklepu internetowego, ale chcą minimalizować nakłady finansowe do tego niezbędne. Przy pomocy dropshippingu możliwe jest przyjmowanie samych zamówień, a proces jego realizacji scedowany jest na dostawcę.
Dropshipping, czyli co?
Dropshipping sprowadza się przede wszystkim do sprzedawania towarów, których się nie posiada. Zamówione przez klienta produkty wysyłane są do niego bezpośrednio z hurtowni, z którą uprzednio podpisano stosowną umowę. W ten sposób już na początku działalności gospodarczej nie trzeba się martwić o własny magazyn czy o przygotowywanie zamówień i ich wysyłkę.
Teoretycznie nie jest to proces skomplikowany, ale zajmuje dużo czasu i wymaga uwagi, dlatego warto przekazać te działania podmiotom, które mają w ich realizacji większe doświadczenie.
Właściciel sklepu internetowego koncentruje się wyłącznie na pozyskiwaniu klientów i na promowaniu usług w sieci. Jest to zdecydowanie bardziej czasochłonne, dlatego na początku swojej działalności warto poświęcić temu procesowi całą uwagę.
Mimo, że proces ten wydaje się kosztowny, w rzeczywistości właściciel sklepu zarabia na samej prowizji, którą naliczył sobie od ceny ustalonej przez hurtownię. Jeśli klient nabył w sklepie produkty za 500 zł, a cena w hurtowni wynosi 400 zł, wówczas właściciel sklepu na swojej prowizji zyskuje 100 zł.
Jego jedynym kosztem jest wkład włożony w promocję swojej działalności. Po stronie hurtowni leży odpowiednie zorganizowanie całego procesu logistycznego związanego z wysyłką towaru do klienta. Właściciel sklepu natomiast, po przesłaniu zamówienia i po jego opłaceniu, może skoncentrować się na kolejnych klientach.
Zalety dropshippingu
Mimo, że rozwiązanie to ma pewne wady, to korzyści z jego stosowania znacznie przewyższają koszty. Do najważniejszych zalet zaliczyć należy:
• niski kapitał początkowy, którym dysponuje sprzedawca – jedynym zdaniem przedsiębiorcy jest stworzenie witryny internetowej, przy pomocy której będzie przyjmował zamówienia,
• zdolność do szybkiej zamiany oferowanych produktów – jako, że nie prowadzi się magazynu, nie dysponuje się także nadmiarowymi egzemplarzami,
• możliwość przetestowania produktu i jego popularności bez konieczności podejmowania ważnych i ryzykownych decyzji inwestycyjnych – można wystawić kilka produktów i bez większego ryzyka je sprzedawać. Na końcu można zdecydować o tym, które towary warto mieć na stanie, gdyż cieszą się większym zainteresowaniem ze strony klienta, a które nie muszą być dostępne od ręki.
Choć sprzedawca uzależnia się w tym przypadku od dostawcy i wyróżnia się niższym poziomem wiarygodności (trudniej się wierzy w sprzedawcę, który fizycznie nie posiada danego produktu), to należy pamiętać, że większość potencjalnych klientów nie ma świadomości, jak działa taka sprzedaż. Dla nich najważniejsza jest:
• jakość,
• cena,
• przystępność,
• użyteczność.
Każdy klient musi wiedzieć, jaki jest realny czas dostawy zamówienia. Jeśli wyposaży się go w taką wiedzę, nie będzie zwracał uwagi na inne aspekty prowadzonej działalności. Ważne jest jednak, aby każdorazowo dotrzymywać ustalonych terminów.
Jakiekolwiek opóźnienia i braki w dostawie obniżają wiarygodność sklepu i sprawiają, że klient nie tylko do niego nie wróci, ale też może zniechęcić innych do zakupu, dlatego należy dołożyć wszelkich starań, aby zamówione produkty wyróżniał się dobrą jakością i by docierały do klienta na czas. Jeśli te warunki zostaną spełnione, klientowi nie będzie przeszkadzać to, w jaki sposób wysyłka zamówienia została zorganizowana i kto za nią odpowiada.
Łatwe wejście na rynek
Dzięki dropshippingowi nowy podmiot w krótkim czasie może zacząć funkcjonować na rynku e-commerce. Jest to o tyle ważne, że konkurencja jest bardzo duża, a zróżnicowanie produktów i usług, które są dostępne dla klienta są ogromne, dlatego szybkie wejście na rynek i podjęcie działań pozwalających na budowanie odpowiedniej pozycji w danym sektorze jest kluczowe.
Decydując się na takie rozwiązanie, sprzedaż można rozpocząć odpowiednio wcześniej, dzięki temu klient dany sklep zauważy szybciej. Im bardziej będzie się on wyróżniał na tle konkurencji, tym lepsze wyniki sprzedażowe osiągnie.
Podsumowanie
Dropshipping przeznaczony jest przede wszystkim dla małych i średnich przedsiębiorców. W ten sposób mogą oni prowadzić sklep bez angażowania własnego kapitału. Dodatkowo mogą oni w pełni skoncentrować się na promocji. Dzięki temu mogą się skupić na obsłudze klienta, a nie na pakowaniu, wysyłaniu i dostarczaniu towaru do odbiorcy finalnego.