Skuteczna sprzedaż w Internecie sprowadza się do szybkiego dotarcia do jak największej liczby odbiorców, przy stosunkowo niskich kosztach. Narzędziem, które łączy w sobie te cechy jest Instagram. Jest łatwy w obsłudze, a przygotowanie na nim promocji nie wymaga specjalistycznej wiedzy.
Zalety reklamy na Instagramie
Jedną z podstawowych zalet prowadzenia sprzedaży na Instagramie jest szerokie grono odbiorców. Najlepiej jest, gdy dany profil obserwuje więcej użytkowników. Wówczas dysponuje się lojalną grupą odbiorców, którzy ufają osobie prowadzącej konto, a tym samym chętniej coś od niej kupią, jednak najczęściej wystarczy dobrze wypromować się na profilach innych osób lub zainwestować w reklamę płatną. Im bardziej widoczny będzie profil, tym łatwiej będzie sprzedawać produkty.
Sprzedaż przy pomocy Instagrama pozwala na redukowanie kosztów prowadzenia własnego sklepu czy też formalności, które się z tym wiążą. Sprzedaż może odbywać się bezpośrednio lub przy pomocy serwisów aukcyjnych. Jeśli prowadzi się konto firmowe, Instagram daje możliwość skorzystania z narzędzi i platform sprzedażowych zintegrowanych z nim. W ten sposób zarządzanie sprzedażą jest łatwiejsze.
Możliwe sposoby promocji
Metod promowania siebie, swoich usług lub produktów jest wiele. To, które zostaną wybrane jest uzależnione od indywidualnych możliwości firmy oraz od preferencji odbiorców.
Wśród wielu możliwości na uwagę zasługują m.in.:
• tworzenie angażujących i atrakcyjnych postów, które będą udostępniane przez innych użytkowników,
• tworzenie ciekawych instastories i krótkich filmów promujących produkty,
• pokazywanie siebie, czyli właściciela firmy i osób odpowiadających za prowadzenie sklepu czy też za sprzedaż produktów – jest to o tyle ważne, że większość użytkowników przywiązuje się do osoby, darzy ją określonymi emocjami. Jeśli skojarzenia z daną osobą są pozytywne, jeśli wytworzona więź jest bliska, zdecydowanie łatwiej namówić kogoś na zakup produktów,
• tworzenie nie tylko wpisów promocyjnych, ale też odnoszących się do konkretnej tematyki interesującej obserwatorów (na temat sektora, zachowań, nowości, itp.),
• oferowanie współprac influencerom – na swoich profilach promują produkty czy usługi i zachęcają swoich obserwatorów do zakupów – im lepiej dobrany towar do influencera (powiązana tematyka profilu z rodzajem prowadzonej sprzedaży), tym efektywność działań promocyjnych większa,
• kupowanie reklam płatnych,
• organizowanie aukcji czy sprzedaży "na żywo", prowadzenie wyprzedaży,
• udostępnianie postów innych na swoim profilu, dzięki czemu zwiększa się zasięg,
• organizowanie konkursów, gier, zabaw angażujących społeczność i zachęcających do tego, by polecać konto,
• nawiązywanie interakcji z aktywnymi obserwatorami – odpowiadanie i reagowanie na komentarze, odwiedzanie ich profili, odpowiadanie na wiadomości prywatne.
Większość z tych działań jest bezpłatna. Od własnego zaangażowania i zainteresowania osoby prowadzącej konto zależy, czy sprzedaż okaże się sukcesem. Im więcej czasu będzie się poświęcać na prowadzenie konta i na aktywność na nim, tym większe są szanse, że zyska się zaangażowaną społeczność, natomiast jeśli pojawiają się rozwiązania płatne, to ich koszt można dopasować do swoich możliwości (np. wybierając influencerów z mniejszymi społecznościami, ale efektywnych w sprzedaży).
Na co uważać?
Decydując się na prowadzenie sprzedaży przy pomocy Instagrama należy uważać przede wszystkim na to, by odbiorca treści nie został zasypany bezsensownymi reklamami.
Instagram często jest traktowany jak słup ogłoszeniowy, przez co wielu użytkowników zniechęca się do niego, a wszelkie reklamy traktuje bardzo nieprzychylnie, dlatego tworząc treści promocyjne należy uważać na to, by komunikat nie był zbyt nachalny.
Przede wszystkim jednak należy ograniczyć częstotliwość pisania postów czy tworzenia instastories sprzedażowych. Warto wyznaczyć sobie konkretne dni i pory, w których takie wpisy będą publikowane. Należy je przeplatać z innymi, luźniejszymi lub bardziej wartościowymi postami, a te sprzedażowe należy odpowiednio oznaczyć. Dzięki temu zatrzyma się użytkownika na dłużej, przez co zbuduje się z nim bardziej trwałą więź.
Każdy użytkownik mediów społecznościowych wie, że sprzedaż na Instagramie jest dziś zjawiskiem powszechnym, dlatego należy prowadzić ją z umiarem. Tylko wtedy przyniesie oczekiwane zyski, a oferty sprzedażowe nie będą pomijane przez odbiorców.
Podsumowanie
Wykorzystanie Instagrama do sprzedaży swoich produktów czy usług zyskuje na popularności. Wynika to z faktu, że wyniki generowane przez polecenia i promocje czy inne formy reklamy są bardzo dobre, a koszty takiej reklamy są zdecydowanie niższe, niż te tradycyjne, dlatego wybierając narzędzie do promocji warto rozważyć Instagram – oczywiście nie jako jedyne źródło sprzedaży. Szczególnie, jeśli prowadzi się firmę bez dużych nakładów finansowych lub bez znacznych zysków. To tanie, ale efektywne rozwiązanie przeznaczone praktycznie dla każdego.