Blog Dla Przyszłych Przedsiębiorców

Marketing znajduje zastosowanie w praktycznie każdej dziedzinie życia. Pomaga w zwiększeniu sprzedaży, w docieraniu do większej grupy odbiorców. Jest narzędziem pozwalającym na nagłośnienie prowadzonych działań.

czym-jest-marketing-dlaczego-nie-powinienes-olewac-marketingu-prowadzac-swoja-firme.jpg

Trochę teorii


Marketing jest procesem, w którym zarówno grupa, jak i konkretna jednostka mogą otrzymać to, czego potrzebują. Jest to realizowane poprzez oferowanie i tworzenie lub wymianę produktów oraz usług. Działania te pomagają w generowaniu zysku dla sprzedawcy lub dla podmiotu, który oferuje produkt lub usługę.

Ważne jest, aby niezależnie od charakteru tych działań czy rodzaju wykorzystywanych narzędzi tworzyły spójną strategię i taktykę, dlatego marketingowe działania powinny być poprzedzone:
    • analizą rynkową,
    • ustaleniem grupy docelowej,
    • wskazaniem preferencji i potrzeb grupy docelowej,
    • miejsc, w których pojawia się grupa docelowa,
    • odpowiednio wyprofilowanym produktem czy usługą.

W ten sposób działania mogą przynieść oczekiwane rezultaty.

Organizując strategię opierającą się na badaniach rynkowych unika się też chaosu. Nie stosuje się przypadkowych narzędzi, a jedynie takie, które będą przydatne w budowaniu relacji z określoną grupą docelową.

Pojęcie marketingu jest bardzo dynamiczne. Wynika to z działań podejmowanych na rynku i szybkich zmian, które w jego ramach zachodzą. Obecnie poza marketingiem klasycznym prowadzi się również marketing internetowy. Ze względu na niższe koszty, to ten drugi zyskuje na popularności. Pozwala bowiem w krótkim czasie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.

Cel marketingu


Jednym z bardziej oczywistych celów marketingu jest generowanie zysku ze sprzedaży towaru lub usługi. Dzięki marketingowi możliwe jest docieranie do szerokiej grupy odbiorców, a także promowanie swojego produktu na rynku i konkurowanie z innymi podmiotami.

Przy pomocy działań marketingowych pozyskuje się nowych klientów, którzy mogą stać się lojalnymi odbiorcami. W tym celu należy stosować odpowiednie rozwiązania polegające na przybliżaniu samego produktu, na ustalaniu promocyjnych cen czy pakietów usług.

Ciekawym rozwiązaniem są też konkursy z nagrodami, które pokazują, że klient jest ważny dla marki, a przy odpowiednich założeniach konkursowych można uzyskać zaangażowanie konkursowicza w produkt czy firmę.

Ustalając działania marketingowe należy dokładnie zbadać grupę docelową i jej potrzeby. Przeprowadzając analizę rynkową zyskuje się wiedzę nie tylko na temat struktury demograficznej osób tworzących daną grupę docelową, ale również na temat ich przyzwyczajeń, zachowań, potrzeb i oczekiwań. Dzięki temu działania będą dobrze ukierunkowane, a wyznaczone cele marketingowe będzie łatwiej osiągnąć.

Niezależnie jednak od przyjętej strategii działania marketing ma na celu zwiększenie zainteresowania produktem czy usługą.

Do czego się przydaje?


Marketing jest podstawowym procesem w każdej firmie. Pozwala na połączenie potrzeb nabywców z działaniami produkcyjnymi i handlowymi.

Działania produkcyjne oraz handlowe są najczęściej warunkowane potrzebami nabywców. Jeśli potencjalny klient nie będzie potrzebował produktu czy usługi, tworzenie ich jest pozbawione sensu, dlatego to od skutecznego prowadzenia działań marketingowych zależy, czy potencjalny nabywca będzie odczuwał potrzebę posiadania konkretnego produktu czy usługi.

Marketing najczęściej wykracza poza tradycyjną sprzedaż czy reklamę. Są to działania mające charakter długotrwały i cykliczny. Odnoszą się do współpracy na linii firma-klient i do budowania między nimi trwałych relacji, a także do zwiększania pozycji produktu czy firmy na rynku.

Narzędzia marketingowe


Prowadząc działania marketingowe można wykorzystać szereg zróżnicowanych narzędzi. Do przykładowych z nich zalicza się m.in.: stronę internetową (podstawowe narzędzie do promowania firmy), ulotki, reklamę prasową lub telewizyjną, product placement (w grach komputerowych, serialach, książkach, na blogach, vlogach), e-mail marketing, eventy, aktywność w mediach społecznościowych, SEO i wiele innych.

Zestaw narzędzi jest bardzo elastyczny. Wynika to z dynamicznego rozwoju nowych technologii i pomysłowości osób odpowiadających za działania marketingowe. Jedynym ograniczeniem w prowadzeniu sprawnego marketingu jest etyka i moralne normy oraz poziom ich respektowania przez grupę odbiorców. Jeśli przekaz nie łamie przyjętych standardów społecznych i jest akceptowany przez grupę docelową, jest skuteczny.

Warto jednak podkreślić, że narzędziem marketingowym bywa również kontrowersja. Jeśli specjalista wie, jak ją dobrze wykorzystać, może budować działania marketingowe w oparciu o nią. Jednak to rozwiązanie jest ryzykowne i wymaga dobrej znajomości grupy docelowej i specyfiki rynku.

Podsumowanie


Decydując się na działania marketingowe zyskuje się przede wszystkim doskonałe narzędzie pozwalające na dotarcie do szerokiej grupy klientów. Dodatkowo promuje się własny produkt, a tym samym pokazuje się go potencjalnym klientom i zestawia z konkurencją. Im skuteczniejsze będą działania marketingowe, tym lepiej wypadnie na się rynku i zyska zainteresowanie klienta.

Autor artykułu:
Kazimierz Szpin
KAZIMIERZ SZPIN
Programista pasjonat, freelancer, przedsiębiorca, bloger, twórca i autor szkoleń dla programistów.
Autor bloga ZEtatuDoPrzedsiebiorcy.pl
Poprzedni artykuł - Jak Znaleźć Pierwszego Klienta? Czyli Co Każdy Początkujący Przedsiębiorca Musi Wiedzieć
Następny artykuł - Patronite w Pigułce. Czy Warto Założyć Swoje Konto Na Platformie Patronite?
Dodaj komentarz
© Copyright 2024 zetatudoprzedsiebiorcy.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Regulamin | Polityka prywatności | Kosmetyki blog
Design by Modest Programmer