Growth hacking nie jest terminem nowym. Mimo to nadal pojawia się wiele wątpliwości dotyczących jej zastosowania i wykorzystania. Wynika to często z braku wiedzy na temat samej techniki i rozwiązań, które można zastosować w swojej działalności – niezależnie od tego, jakim potencjałem się dysponuje.
Czym jest growth hacking?
Growth hacking to jedna z technik marketingowych, której najważniejszym zadaniem jest pozyskiwanie nowych użytkowników. Jest to możliwe poprzez zróżnicowane sposoby wykorzystania nie tylko technologii i danych, ale również tworzonych treści lub produktów.
Poniekąd jest to połączenie sposobu pozyskiwania oraz angażowania użytkowników poprzez połączenie tradycjonalnego marketingu i zdolności analitycznych z posiadanymi umiejętnościami dotyczącymi rozwoju danego produktu. Wszystkie te działania mają na celu pozyskanie jak największej grupy nowych odbiorców, w jak najkrótszym czasie.
Growth hacking doskonale sprawdza się przy nowych projektach, w których niezbędny jest szybki wzrost w jak najkrótszym czasie przy zaangażowaniu jak najmniejszych środków finansowych.
Musi być skutecznie
Do tego, by działania te były skuteczne niezbędne jest właściwe rozpoznanie grupy docelowej. To na niej opiera się działanie każdej metody zaliczanej do narzędzi growth hackingu. Jeśli nie rozpozna się potrzeb, oczekiwań czy preferencji użytkowników może się okazać, że nawet najlepiej dobrane narzędzie nie będzie działać, dlatego przed podjęciem jakichkolwiek działań należy określić, do kogo produkt czy usługa jest kierowana, kogo chce się zachęcić do wejścia na stronę czy do czytania wpisów na blogu.
Należy przeanalizować ich potrzeby, oczekiwania, zainteresowania, styl życia i inne dostępne dane. Im więcej będzie informacji, tym działania będą bardziej skuteczne, a growth hacking przyniesie oczekiwane zyski.
Warto pamiętać, że growth hacking nie jest narzędziem, które powinno być stosowane cały czas. Nie można zdać się również wyłącznie na jego skuteczność. Nie zapewnia on ani stałego wzrostu, ani stabilności, ani skalowalności. Jest to jednak pewne uzupełnienie dla przyjętej strategii. Jako wsparcie i chwilowa pomoc sprawdzi się doskonale.
W dłuższej perspektywie może się okazać, że użytkownicy pozyskani w ten sposób nie będą chcieli zostać dłużej. Wykorzystywane narzędzia pozwalają na realizowanie krótkoterminowych celów marketingowych i sprzedażowych, dlatego doskonale sprawdzi się przy promowaniu nowych produktów lub przy chęci sprzedaży konkretnych rozwiązań, gdy regularność działań jest mniej istotna lub gdy nie ma czasu na działania długofalowe.
Narzędzia i możliwości
Jako, że celem growth hackingu jest zwiększenie widoczności w sieci, wykorzystuje się do tego różne metody. Często też łączy się je ze sobą tak, by podnieść ich skuteczność.
Najczęściej stosowanymi narzędziami w tej materii są:
• marketing wirusowy,
• social media marketing,
• reverse engineering,
• SEO – e-mail marketing,
• konkursy,
• Gated content,
• przycisk rekomendacji w newsletterze,
• marketing treści,
• optymalizacja współczynnika treści,
• analityka.
Każde z tych rozwiązań pomaga w szybkim docieraniu do szerokiej grupy odbiorców. Robi się to zwykle przy pomocy niestandardowych pomysłów, które ze względu na swój nietypowy charakter mogą przyciągnąć uwagę odbiorcy, a tym samym zachęcić go do skorzystania z usługi, zakupu produktu lub wejścia na blog.
Przykładem tego jest taktyka zastosowana przez Dropbox. Okazało się, że początkowo ludzie nie rozumieli tego produktu, nie potrafili korzystać z chmury, dlatego zdecydowano się na pokazanie konkretnej funkcjonalności. Wysyłano maila: „podaj maila i zwiększ pojemność swojego dysku” czy też "zaproś znajomych i zgarnij dodatkowe megabajty pamięci".
W ten sposób zrozumiano, czym jest produkt i jakie korzyści z niego można czerpać. Jak pokazuje przykład, działania growth hacking nie muszą być zaawansowane. Powinny być jednak chwytliwe i powinny docierać do szerokiej grupy odbiorców. W ten sposób można przyciągnąć uwagę użytkownika i wyróżnić się na tle innych działań.
Doskonale sprawdzą się również treści kontrowersyjne, choć ich zastosowanie powinno być uzależnione od preferencji użytkowników. Nie każda grupa docelowa je doceni, dlatego planując działania warto przemyśleć sposób ich realizacji.
Podsumowanie
Osoby, które nie dysponują wsparciem doświadczonych programistów mogą bez przeszkód korzystać z tego rozwiązania. Istnieje szereg zróżnicowanych, ale prostych we wdrożeniu narzędzi, które pomogą w rozwijaniu działalności. Bez względu na posiadane umiejętności, należy pamiętać, że każdy rodzaj marketingu musi być przydatny dla odbiorcy. Wówczas można będzie osiągnąć sukces.