Prowadzenie bloga należy zacząć od dokładnego przemyślenia tematyki oraz celu, dla którego blog będzie prowadzony. W ten sposób można określić, jakiego rodzaju działania trzeba podjąć, aby treści trafiły do szerokiej grupy odbiorców, która jest zainteresowana publikowanymi treściami. Jeśli blog nie będzie miał żadnego celu, a treści nie będą przekazywać interesujących dla czytelnika wiadomości, nie zyska na popularności. Kiedy już to zostanie ustalone, można przejść do dalszych kroków.
Pierwszy krok
Pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniej platformy do blogowania. Warto wybrać serwis, który oferuje jak najwięcej narzędzi i najlepszą ich jakość. Warto też decydując się na konkretne rozwiązanie pomyśleć, która opcja będzie korzystniejsza. Obecnie dostępne są darmowe hostingi, które jednak nie są polecane dla osób, które chcą systematycznie publikować i z blogowaniem związać swoją przyszłość. Zdecydowanie lepsze jest wykupienie swojej domeny z hostingiem. To daje pełną niezależność i swobodę, a zestaw narzędzi ułatwia przygotowanie wpisów, stworzenie atrakcyjnie graficznego projektu oraz pozwala na przeforwardowanie treści do mediów społecznościowych. To pozwala również na efektywną promocję publikowanych treści. Wybierając płatne rozwiązanie, zdecydowanie łatwiej jest pozycjonować blog oraz opracować działania seo, dzięki którym można dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Optymalizowanie każdego wpisu pod względem seo zwiększa szanse na to, aby blog szybko został zauważony. W takim działaniu na pewno pomoże Ci platforma Blog w 5 Minut, na której również postawiłem mojego bloga. Jeżeli chcesz mieć profesjonalnego bloga, to jest to najlepszy wybór dla Ciebie.
Profil w mediach społecznościowych
Kluczowe jest równoległe działanie na blogu oraz w mediach społecznościowych. Warto jednocześnie założyć profile o takiej samej nazwie i również tam pozyskiwać użytkowników. Stali czytelnicy chętnie będą zaglądać po treści oraz chętnie podążą za swoim autorem na jego profile w social mediach. Przy ich pomocy można budować trwałą więź, dzięki której można później zarabiać na swoich publikacjach. Profil w mediach społecznościowych łatwiej wypromować, a tym samym pozyskiwać kolejnych czytelników na bloga. Każdy twórca, bez względu na profil swoich artykułów, posiada również konta w mediach społecznościowych.
Regularne publikowanie artykułów
Niezależnie od podejmowanych działań promocyjnych kluczem do sukcesu jest regularne publikowanie swoich tekstów. O ile nie zawsze trzeba robić to codziennie, to na początek warto systematycznie dodawać kolejne wpisy. Czytelnicy bowiem cenią sobie przede wszystkim regularność. Podobną tendencję widać również na YouTubie, na którym kanały właśnie robienia tzw. "daily" biją swoje rekordy wyświetleń. Dodatkowo jeśli czytelnik widzi, że twórca jest aktywny, dba o ciągłość wpisów, również chętniej zagląda po kolejne informacje. W ten sposób przypomina się też czytelnikowi o swojej obecności.
Blog, na którym się nic nie dzieje, gdzie nie pojawiają się nowe materiały, a autor nie jest widoczny, przestaje być potrzebny. Warto podkreślić, że nie zawsze wpisy muszą dotyczyć aktualnych tematów. Ważne jednak, aby zachowały one charakter typowy dla autora. Dzięki temu obserwujący zostaną na blogu i będą aktywnie uczestniczyć w nim poprzez komentarze czy reakcje.
Autor bloga powinien przede wszystkim zadbać o poprawność oraz atrakcyjność treści. Tylko posty, które przygotowywane są starannie, bez poważnych błędów stylistycznych czy ortograficznych, są akceptowane przez użytkowników. Co ciekawe, teksty z błędami w mediach społecznościowych generują spory ruch, gdyż każdy z czytelników chętnie wytyka popełnione błędy. Jednak nie zawsze służy to autorowi. Może się okazać, że choć czytelnicy do niego zaglądają, to jego blog nie jest ważny lub opiniotwórczy, dlatego konieczne jest przygotowywanie treści poprawnych językowo, które zwiększą wiarygodność oraz rzetelność autora bloga. Tylko w ten sposób można zbudować swoją wiarygodność, a przede wszystkim można przekonać czytelników, że warto śledzić kolejne wpisy.
Konkurencja
Ważne jest obserwowanie działania podejmowanego przez konkurencję z danej dziedziny. Jeśli są to osoby, które mają więcej obserwatorów, są bardziej aktywne czy życzliwe, warto sprawdzić, dlaczego tak się dzieje i ocenić, w czym tkwi sukces konkurenta.
Inspiracje
Dodatkowo, warto też czerpać inspirację z otoczenia. Należy się jednak wystrzegać wszelkich plagiatów czy kradzieży pomysłów. Obecnie internauci są wszędzie i mają dużą wiedzę – zwłaszcza z lubianej przez siebie tematyki. Jeśli okaże się, że treść z jednego bloga lub tematyka czy sposoby funkcjonowania (konkursy, zabawy, itp.) są zbyt do siebie podobne, mogą zarzucić autorowi plagiat. Utrata zaufania w sieci jest bardzo prosta, jednak odbudowa czasem jest niemożliwa. Dlatego nie można kraść treści, zdjęć czy pomysłów charakterystycznych dla danego bloggera.
Warto jednak pamiętać, że w przypadku blogów o wąskim zakresie tematycznym czy też z kategorii wyjątkowo lubianej przez twórców internetowych, tematy tekstów będą się powtarzać. Blog to pokazywanie swojego punktu widzenia na tematy dobrze znane. Ważna jest jednak nieszablonowość i trzymanie się własnych standardów i poglądów, a najważniejsze w tworzeniu bloga jest po prostu bycie sobą.
Lista mailingowa
Jeżeli chcesz, utrzymać dobry kontakt ze swoimi odbiorcami, to również polecam Ci założenie własnej listy mailowej. Dzięki temu oprócz tego, że budujesz swoją społeczność, możesz informować czytelników o nowych artykułach na blogu. Ponadto również Ci wierni czytelnicy mogą być Twoimi pierwszymi klientami, gdy już zbudujesz swój własny produkt.
Podsumowanie
Musisz pamiętać, że prowadzenie profesjonalnego bloga, to nie tylko pisanie artykułów (chociaż to jest oczywiście bardzo ważne), ale również cała otoczka wokół bloga. Warto pisać wysokiej jakości artykuły, ale oprócz tego budować swoją społeczność, odpowiadać na wszystkie komentarze i w szczególności maile, czy wiadomości prywatne. Pamiętaj, żeby mieć również konta w mediach społecznościowych i zapraszać inne osoby na swojego bloga. Jeżeli będziesz w tym wytrwały, to na pewno z czasem zauważysz, że Twój blog skupia co raz to więcej osób i możesz zbudować wokół niego własny biznes – czego bardzo Ci życzę.