Blog Dla Przyszłych Przedsiębiorców

poniedziałek, 11 lipca 2022

Wprowadzanie nowego produktu nie jest prostym zadaniem. Wymaga doskonałej i zaawansowanej wiedzy nie tylko o rynku, ale i o potrzebach klienta. Warto jest tworzyć podstawowe wersje produktu, które pomagają w analizach i dają możliwość opracowania rozwiązań, które są najbardziej skuteczne.

czym-jest-mvp-minimum-viable-product-nowy-produkt-a-mvp.jpg

Zaczynając od definicji


Minimum Viable Product (MVP) jest podstawową wersją produktu albo usługi. Jest to rozwiązanie, które zapewnia użytkownikowi finalnemu ograniczony zestaw funkcjonalności. W tym przypadku najważniejsze są te funkcje, które pomagają w rozwiązaniu jednego, podstawowego, a zarazem najbardziej palącego problemu.

Mogą to być zatem produkty lub usługi, które nie tylko usuwają trudności, ale też w stopniu podstawowym pomagają w osiągnięciu wyznaczonych celów. W ten sposób możliwe jest szybkie weryfikowanie pomysłów w krótkim czasie, bez znacznych nakładów finansowych. W zamian za to można liczyć na informacje zwrotne od użytkownika finalnego.

Warto podkreślić, że te uwagi mogą być nie tylko pozytywne, ale i negatywne. Na ich podstawie można wprowadzić zmiany w produkcie lub usunąć te opcje, które się nie sprawdzają. W ten sposób tworzy się produkt prosty, ale dopasowany do zapotrzebowania rynkowego i konkretnej grupy docelowej.

Budowanie MVP od podstaw


Chcąc stworzyć MVP konieczne jest przygotowanie właściwego pomysłu na działalność, wybrany produkt lub usługę.

Warto zadać sobie kilka podstawowych pytań:
    • Jak ten produkt może pomagać potencjalnemu klientowi?
    • Jakie powinien mieć funkcje, by klient zdecydował się na jego zakup?
    • Jakie cechy go wyróżniają i motywują klienta do wybrania właśnie tego rozwiązania?

Znając odpowiedzi na te pytania ustala się cel wprowadzenia podstawowej wersji produktu. Łatwiej też określić jego cechy, dzięki którym klient będzie w stanie rozwiązać pojawiający się u niego problem.

W dalszej kolejności należy przeprowadzić analizę konkurencji. Może się bowiem okazać, że pewne produkty już na nim funkcjonują. Trzeba ustalić nowatorskie rozwiązanie albo znaleźć cechy, które wyróżniają produkt na rynku. Opracowany produkt warto poddać testom. W ten sposób zyskuje się opinie na temat jego funkcjonalności. Użytkownicy łatwiej odnajdą jego mocne i słabe strony, co pozwoli na wprowadzenie poprawek.

Korzyści stosowania MVP


Opracowując MVP zyskuje się możliwość szybkiego zweryfikowania pomysłu. Nie trzeba wielu inwestycji, by stworzyć produkt podstawowy. Uwzględniając jego najważniejsze cechy oraz rozwiązując kluczowe problemy można zyskać pewność, że jest to narzędzie, którego klienci potrzebują i będą chętnie z niego korzystać.

Jeśli jednak poza pozytywnymi informacjami pojawiają się też negatywne komentarze, mogą one zostać użyte do modernizacji. Jeśli jest ich natomiast zbyt wiele, produkt można wycofać bez nadmiernych strat. Zdecydowanie łatwiej jest bowiem zrezygnować z produktu czy usługi, którego przygotowanie nie kosztowało wiele (ze względu na swoja prostotę), niż rozwiązanie, którego opracowanie wiązało się z licznymi wydatkami.

MVP pozwala przede wszystkim zbadać obecne zainteresowanie ludzi. Daje możliwość przygotowania produktu, który będzie dobrym rozwiązaniem i będzie korzystny dla każdej ze stron. Jest to spora oszczędność, choć może się wydawać, że wersje podstawowe nie przyciągają uwagi. W przypadku nowych produktów warto jednak zacząć od uproszczeń, by z czasem oferować klientom kolejne modyfikacje.

Znajdź inwestora


Wprowadzenie MVP daje nie tylko możliwość zbadania rynku i zweryfikowania przydatności produktu. To przede wszystkim okazja, by pozyskać inwestorów do stworzenia bardziej rozbudowanych wersji. Jest to szczególnie ważne w przypadku produktów czy usług, które są drogie w opracowaniu, wymagają nowoczesnych technologii, a tym samym wysokich nakładów finansowych.

Nie zawsze trzeba korzystać ze środków własnych czy z oferty kredytowej. Obecnie coraz popularniejszym rozwiązaniem jest wyszukiwanie inwestorów. Mając do dyspozycji MVP oraz przeprowadzone analizy rynkowe lub wyniki sprzedażowe, można łatwiej przyciągnąć ich uwagę.

Jeśli zauważą potencjał produktu czy usługi, sami chętnie zainwestują. Dzięki temu nie trzeba angażować swoich środków do wprowadzania poszerzonych wersji tego samego produktu. To znacznie ułatwia funkcjonowanie na rynku i rozwijanie prowadzonej działalności. Jest to szczególnie istotne dla małych firm, które nie dysponują dużymi środkami finansowymi i wymagają wsparcia.

Niezależnie od profilu prowadzonej działalności i od sektora, w ramach którego wprowadzany będzie nowy produkt, warto zacząć od MVP. Po zbadaniu jego możliwości łatwiej jest rozwijać produkt czy usługę.

Podsumowanie


Tworzenie MVP jest jednym ze skuteczniejszych sposobów na minimalizowanie ryzyka. Choć wprowadza się produkt oferujący mniej możliwości, to jednocześnie weryfikuje się poziom przydatności najważniejszej funkcji. Jeśli jest ona akceptowana przez szersze grono odbiorców, można wprowadzać kolejne rozszerzenia. Nie trzeba tego robić jednocześnie. Aktualizacje czy rozszerzenia mogą być ustalone w czasie. Jeśli produkt czy usługa będzie wiązała się z wysoką jakością i funkcjonalnością, można w ten sposób budować lojalność klientów.

Autor artykułu:
Kazimierz Szpin
KAZIMIERZ SZPIN
Programista pasjonat, freelancer, przedsiębiorca, bloger, twórca i autor szkoleń dla programistów.
Autor bloga ZEtatuDoPrzedsiebiorcy.pl
Poprzedni artykuł - Jak Znaleźć Dobrą Pracę Bez Doświadczenia?
Następny artykuł - Jak Wymyślić Nazwę Dla Swojej Firmy?
Dodaj komentarz
© Copyright 2024 zetatudoprzedsiebiorcy.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Regulamin | Polityka prywatności | Kosmetyki blog
Design by Modest Programmer