Blog Dla Przyszłych Przedsiębiorców

Prowadząc sklep internetowy nie wystarczy go uruchomić. Trzeba też zadbać o szereg drobnych elementów, które wyróżnią go na tle tysięcy innych sklepów internetowych, które można znaleźć w Internecie. Jeśli myśli się o zyskach, sklep trzeba nie tylko prowadzić, ale robić to dobrze.

najwazniejsze-rzeczy-o-ktorych-musisz-pamietac-gdy-prowadzisz-wlasny-sklep-internetowy.jpg

Przystępność i prostota


Decydując się na uruchomienie sklepu internetowego trzeba zadbać o właściwą prezentację asortymentu oraz o graficzny wygląd strony. Jeśli nie będzie ona przejrzysta, czytelna i intuicyjna w obsłudze, klient zrezygnuje z zakupu.

To samo dotyczy sytuacji, w której zdjęcia produktów nie będą czytelne, nie będą odzwierciedlały stanu faktycznego (co może być przyczyną reklamacji, zwrotów, a więc i niezadowolenia klientów) i jakości produktów. Ważne jest zatem, aby zdjęć było kilka i aby były one wykonane profesjonalnie. Cała oferta powinna tworzyć spójną całość.

W ten sposób tworzy się estetyczną i profesjonalną stronę. Warto też zadbać o rzetelne, ciekawe i rzeczowe opisy produktów, które na stronie się pojawiają. Klient po zapoznaniu się z informacją powinien wiedzieć, co kupuje i jakie z tego produktu będzie miał korzyści. Im więcej informacji otrzyma, tym mniej nieporozumień się pojawi. Będzie też bardziej zadowolony z przedstawionej mu oferty.

Pomoc klientowi i obecność w czasie zakupów


Cechą, która może wyróżnić sklep internetowy na tle konkurencji jest obecność obsługi przy zakupie na każdym jego etapie. Jak można stworzyć takie wrażenie?

Jest na to kilka sprawdzonych sposobów:
    • udostępnienie opcji "rozmowy na żywo" w formie okienka czatu pojawiającego się na stronie internetowej,
    • szybkie odpisywanie na wiadomości, reagowanie na pojawiające się pytania czy prośby (nie musi być to reakcja natychmiastowa, ale wydłużający się czas oczekiwania na odpowiedź, przenosi klienta do konkurencji),
    • pomoc po sprzedażowa – w tym przede wszystkim sprawna obsługa reklamacji, zapytań i zwrotów.

Każdy z tych elementów sprawia, że klient czuje się ważny. Nie jest pozostawiony samemu sobie, a właściciel sklepu lub zatrudniona obsługa dokłada wszelkich starań, aby spełnić jego wymagania i odpowiedzieć na pojawiające się pytania.

Promocje, mailing i personalizacja


Najstarszą, ale też najlepszą metodą na prowadzenie sklepu internetowego jest tworzenie atrakcyjnych promocji i rabatów. Coraz popularniejsze są również konkursy, w których po poleceniu sklepu innym użytkownikom otrzymuje się upominek lub zyskuje się szansę na wygranie nagrody lub rabat.

Jednak to nie wszystko, co można zrobić. Niezależnie od branży, w której sklep funkcjonuje, warto również przygotować mailing dla klientów, którzy wyrazili zgodę na przesyłanie materiałów promocyjnych. Aby zachęcić klientów do subskrypcji można wymyślić ciekawą promocję, rabat lub przewidzieć gratis.

Dzięki temu będą widzieć realne korzyści dla siebie, które wynikają z udostępnienia swojego adresu. Przy pomocy mailingu informuje się o bieżących promocjach, ciekawych nowościach lub o planowanych działaniach sklepu.

Coraz więcej właścicieli sklepów internetowych decyduje się również na personalizowanie produktów. Odbywa się to przy pomocy specjalnie generowanych kodów dla wybranych klientów (np. wyróżniających się regularnością) czy też ofert kierowanych w mailingu wyłącznie dla tych, którzy się na niego zapisali.

Wyróżnianie określonych grup klientów buduje więź i sprawia, że klient czuje się doceniony. Nie każdy właściciel sklepu internetowego ma świadomość, jak jest to ważne, dlatego warto spróbować tej metody.

Kontakt to ważna rzecz


Profil w mediach społecznościowych można wykorzystać nie tylko do informowania o promocjach czy nowych produktach. Jest doskonałym narzędziem, przy pomocy którego buduje się trwałe relacje z klientem.

Można to robić poprzez pisanie wpisów tematycznych lub pokrewnych do branży, w której się funkcjonuje. Można pokazać siebie i swoje zainteresowania jako właściciela sklepu.

Dodatkowo daje się szansę na komentowanie i wysyłanie prywatnych wiadomości od klientów do osoby prowadzącej dany profil sklepu internetowego. Im ciekawsze będą interakcje, tym mniejsze szanse na to, że klient poczuje się zignorowany lub pominięty. Tak się dzieje, gdy jego komentarze czy wiadomości pozostaną bez jakiejkolwiek reakcji.

Jeśli zbuduje się aktywną społeczność, można ją łatwiej zachęcić do zakupów lub zaangażować w tworzenie sklepu (np. poprzez pytanie, co chcieliby widzieć w asortymencie, jakie zmiany chcieliby zobaczyć czy też co im przeszkadza). Ujęcie klienta w procesie funkcjonowania sklepu jest dziś podstawą.

Podsumowanie


Chcąc wyróżnić się na tle konkurencji należy zadbać o wiele szczegółów. To one warunkują jakość funkcjonowania sklepu internetowego oraz wpływają na poziom zadowolenia klientów. Jeśli wszystkie działania będą ze sobą spójne i atrakcyjne dla potencjalnego nabywcy, zdecyduje się on nie tylko wrócić na kolejne zakupy, ale też przekona do nich inne osoby, dlatego bez względu na wysiłek i poziom zaangażowania, jaki się z tym wiąże, warto opracować dobrze działającą strategię prowadzenia sklepu.

Autor artykułu:
Kazimierz Szpin
KAZIMIERZ SZPIN
Programista pasjonat, freelancer, przedsiębiorca, bloger, twórca i autor szkoleń dla programistów.
Autor bloga ZEtatuDoPrzedsiebiorcy.pl
Poprzedni artykuł - Najważniejsze Sposoby Promowania Sklepu Internetowego w Sieci o Których Musisz Pamiętać
Następny artykuł - Wykorzystaj Media Społecznościowe Jako Jedno z Narzędzi Promocji Własnego Sklepu Internetowego
Dodaj komentarz
© Copyright 2024 zetatudoprzedsiebiorcy.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Regulamin | Polityka prywatności | Kosmetyki blog
Design by Modest Programmer