Blog Dla Przyszłych Przedsiębiorców

poniedziałek, 16 maja 2022

Grywalizacja pozwala na efektywne rozwijanie umiejętności przywódczych. Pomaga też w utrzymaniu właściwego poziomu zaangażowania i w tworzeniu pozytywnych nawyków i zachowań. Dzięki niej można zatem lepiej realizować swoje zadania i powierzone obowiązki. Warto więc stosować się do jej założeń, by osiągnąć sukces.

czym-jest-grywalizacja-i-jak-dodac-grywalizacje-do-swojej-firmy.jpg

Słów kilka o grywalizacji


Grywalizacja to pojęcie całkowicie nowe, które najczęściej wykorzystuje się w marketingu oraz w działach zarządzania zasobami ludzkimi. Sprowadza się do wykorzystania technik czy mechanizmów, które są znane w grach planszowych i komputerowych lub towarzyskich. Przy pomocy grywalizacji można wykonywać wybrane zadania w formie zabawy i gry, która ma motywować do działania i zachęcać do podejmowania wysiłków prowadzących do uzyskania konkretnych efektów. Można więc powiedzieć, że grywalizacja jest swoistym przeniesieniem pracownika do świata gier. W ten sposób wywołuje się w nim nie tylko kreatywność, ale i samo zaangażowanie w działanie.

Możliwości zastosowania


Grywalizację najczęściej stosuje się w zarządzaniu zespołem. Można wykorzystać takie mechanizmy i rozwiązania, jak:
    • paski progresu,
    • przyznawanie punktów za poprawnie wykonane zadania,
    • przekazywanie szybkich informacji zwrotnych na temat poziomu realizowania zadań,
    • fun factor,
    • wprowadzanie różnych poziomów trudności,
    • kolekcjonowanie.

Każde z tych rozwiązań sprawia, że człowiek jest lepiej zmotywowany do pracy, a grywalizacja która pojawia się w przypadku wybranych mechanizmów dodatkowo zachęca do bardziej efektywnego działania. Zwłaszcza, że konkretne efekty widać szybciej, a przez to o wiele łatwiej jest zaangażować pracowników w podejmowanie większych wysiłków na rzecz firmy. Skuteczność tych mechanizmów jest mocno zróżnicowana. Wszystko zależy od preferencji pracowników. Nie na każdego mechanizmy będą działać tak samo, dlatego przed wprowadzeniem rozwiązań warto zweryfikować, które mechanizmy będą zaakceptowane przez pracowników. O skuteczności grywalizacji nie świadczy bowiem ilość wdrożonych rozwiązań, a dobre ich dopasowanie do potrzeb i oczekiwań pracowników.

Można ją również zastosować w czasie podejmowanych działań marketingowych i sprzedażowych. Korzystnie oddziałuje na proces rekrutacji, szkoleń oraz edukacji. Warto ją zatem wykorzystywać we wszystkich tych aspektach działalności firmy, które wymagają od pracowników motywacji, ciągłego zaangażowania i rozwoju.

Grywalizacja znajduje zastosowanie również w codziennym życiu. Można ją wprowadzić wszędzie tam, gdzie ważne jest zaangażowanie, tworzenie pozytywnych nawyków czy doskonalenie siebie i    rozwijanie posiadanych umiejętności.

Grywalizacja jest chętnie wykorzystywana również w handlu, by motywować klientów do kolejnych zakupów. Przywiązanie budowane jest poprzez liczne konkursy, zbieranie naklejek lub punktów. Im lepiej zaplanowane działanie sprzedażowe, im lepiej ustalone zasady i ustalenie ciekawych nagród, tym większe szanse, że klient nie tylko zaangażuje się w zabawę, ale też będzie chętniej odwiedzał sklep czy punkt usługowy.

Cele i zadania grywalizacji


Cele i zadania, które stawiane są przed grywalizacją, są bardzo zróżnicowane. Najczęściej uzależnione są od indywidualnych ustaleń i priorytetów (człowieka lub całej organizacji). Zwykle pomaga ona w utrzymaniu zaangażowania pracowników w powierzone im zadania. Wspiera proces tworzenia pozytywnych nawyków czy zachowań, również tych dotyczących szeroko rozumianej rywalizacji.

Grywalizacja może prowadzić także do pełnego i efektywnego doskonalenia osobistego oraz zespołowego. Pomaga w budowaniu lojalności pracowników względem firmy i tworzy więź, którą trudniej przerwać. Przy pomocy grywalizacji zachęca się pracownika do tego, by pozostał w firmie i w jej ramach rozwijał swoje umiejętności. To zatem inwestycja, która będzie procentować lojalnymi i zaangażowanymi pracownikami, którym trudniej będzie przejść do konkurencji.

Ocena efektywności i zagrożenia


Grywalizacja działa, ponieważ samo rywalizowanie zyskuje na znaczeniu. Pracownicy (i nie tylko) lubią taką formę głównie dlatego, że dobrze ją znają. Mają świadomość konsekwencji i zalet. Jednocześnie pozwala na zwiększenie poziomu adrenaliny oraz poprawia poziom atrakcyjności wykonywanych obowiązków. Mechanika ta pomaga w rozwijaniu się, pozyskiwaniu nowych kompetencji, a jednocześnie dostarcza rozrywki i zabawy, której w miejscu pracy często brakuje. Grywalizacja i wdrażane rozwiązania dają szansę na rozwijanie kompetencji i budowanie swojej przewagi nad innymi pracownikami.

Warto jednak podkreślić, że grywalizacja (podobnie jak inne rozwiązania), wiąże się też z pewnymi zagrożeniami. Jeśli zostanie źle zaprojektowana, a narzędzia zostaną dobrane w sposób nieprzemyślany, to zamiast pozytywnych nawyków czy zmian mogą przynieść wiele trudności i problemów. Może się bowiem okazać, że przyjęte rozwiązania niekorzystnie oddziałują na atmosferę czy relacje z pracownikami, a brak przejrzystych zasad, wprowadza chaos. Każdy z tych czynników będzie utrudniał poprawne wykonywanie obowiązków.

Podsumowanie


Stosując grywalizację zdecydowanie efektywniej będzie można się uczyć, kreować nowe umiejętności czy nawyki. Wprowadzone zmiany z powodzeniem stosuje się nie tylko w rozwoju własnej kariery, ale też w życiu osobistym. Choć wiąże się to ze znacznym wysiłkiem, jest to działanie, które warto podjąć, by poprawić jakość swojego życia. W ten sposób redukuje się poziom rotacji pracowników. Mimo, że ten aspekt dla wielu pracodawców nie był ważny (w myśl zasady, że na miejsce konkretnej osoby jest kilka innych), obecnie docenia się rolę i znaczenie pracowników, którzy na lata są związani z jedną firmą i nie chcą z niej odejść.

Autor artykułu:
Kazimierz Szpin
KAZIMIERZ SZPIN
Programista pasjonat, freelancer, przedsiębiorca, bloger, twórca i autor szkoleń dla programistów.
Autor bloga ZEtatuDoPrzedsiebiorcy.pl
Poprzedni artykuł - Introwertyk a Marka Osobista. Jak Introwertyk Powinien Budować Swoją Markę Osobistą?
Następny artykuł - Metoda 5 Razy Why – Czym Jest i Dlaczego Warto Wdrożyć u Siebie?
Dodaj komentarz
© Copyright 2022 zetatudoprzedsiebiorcy.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności | Kosmetyki blog
Design by Modest Programmer