Blog Dla Przyszłych Przedsiębiorców

Nazwa firmy może stać się magnesem przyciągającym klientów. To z nią będzie kojarzony produkt czy usługa, to ona będzie na materiałach firmowych i o niej będzie się słyszało najczęściej, dlatego musi mieć w sobie siłę i nieść właściwy przekaz. Warto więc poświęcić czas, by ją stworzyć.

jak-wymyslic-nazwe-dla-swojej-firmy.jpg

Wiele możliwości


Do wymyślenia właściwej nazwy dla swojej firmy można podejść na kilka sposobów.

Nazwa firmy może być:
    • akronimem (skrót),
    • mieszanką dwóch słów,
    • nawiązaniem do literatury, filmu, sztuki lub wierzeń,
    • słowem w innym języku,
    • opisem działalności (np. usługi remontowo-budowalane),
    • nazwiskiem założyciela lub właściciela,
    • nazwą geograficzną,
    • nawiązaniem do cech charakteru.

Decydując się na jedno z powyższych rozwiązań należy pamiętać, by nazwa kojarzyła się z profilem prowadzonej działalności. W nazwie można nawiązać do misji firmy, do jej celów czy do tego, jakie wartości są proponowane klientowi i kontrahentom.

Nie wszystko wolno


Są pewne zasady, których łamać nie należy. Konieczne jest także dopasowanie się do standardów językowych i reguł poprawności. Jeśli wybierze się nazwę, która jest obraźliwa, niepoprawna językowo lub taka, która może być niewłaściwie zrozumiana, kontrowersje jakie wokół niej się pojawiają mogą znacznie utrudniać możliwość wybicia się na rynku. Mimo, że tworzenie nietypowych, obraźliwych czy niepoprawnych nazw wydaje się być sposobem na zwrócenie uwagi i na darmową reklamę, to bardzo mocno ogranicza realne możliwości biznesowe. Nie każdy ufa takim podmiotom, nie każdy dąży do tego, by podejmować z nim współpracę.

Ukierunkowanie się na konkretną grupę klientów oraz pominięcie potrzeb czy oczekiwań innych grup, to mocne zdefiniowanie siebie i ograniczenie swojego potencjału. Jeśli firma od początku, już swoją nazwą wzbudza kontrowersje, może w przyszłości nie poradzić sobie z konsekwencjami, które będą się z tym wiązać. Niezależnie od kierunku, w którym firma chce się rozwijać w przyszłości, nazwa nie może w żaden sposób tego utrudniać.

Nawet, jeśli początkowo wydaje się, że kontrowersja czy niecodzienność jest dobrym sposobem na przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta czy kontrahenta. Jako, że późniejsza zmiana nazwy firmy wiąże się z wieloma trudnościami, należy dokładnie przemyśleć, czy jest to dobry kierunek rozwoju i czy właściciel firmy jest w stanie ponieść wszelkie konsekwencje swojej decyzji.

Lepiej sprawdzić


Wybierając nazwę firmy warto sprawdzić, czy nie jest już zajęta. Choć oczywistym jest, że nie można nazwać dwóch firm w ten sam sposób, to obecnie na rynku funkcjonuje tak dużo przedsiębiorstw, że trudno jest stworzyć nazwę, która już nie występuje.

Nazwa nie może zatem być kojarzona z jakąkolwiek działalnością, która występuje na rynku lub która jest wykorzystywana w jakikolwiek inny sposób. Jeśli nie zostanie to dokładnie sprawdzone, może się okazać, że potencjalni klienci nie będą w stanie dotrzeć do firmy, bo w wyszukiwarkach będzie pojawiać się więcej, niż jedno dopasowanie do nazwy.

Warto nazwę spersonalizować tak, by klient nie miał wątpliwości, że chodzi właśnie o tę firmę. Najczęściej robi się to poprzez dodanie nazwiska czy miejscowości. Choć obecnie coraz trudniej jest o unikatowość na rynku, warto podjąć ten wysiłek i dokonać szczegółowej analizy sektora i całego rynku. Tym bardziej, że obecnie są narzędzia, które ułatwiają przeprowadzenie tej analizy.

Powierz specjalistom


Jeśli samodzielnie nie da się wymyślić ciekawej nazwy, można skorzystać z pomocy specjalisty. Obecnie na rynku funkcjonuje wiele podmiotów specjalizujących się w tworzeniu nazw firmy i całej identyfikacji przedsiębiorstwa. Wybierając specjalistę zyskuje się pewność, że nazwa będzie adekwatna do prowadzonej działalności oraz będzie stanowiła odzwierciedlenie wartości czy misji firmy. Jednocześnie będzie niepowtarzalna, a także pozytywnie kojarzona przez klientów. Jest to zatem inwestycja, która bez wątpienia się opłaca i szybko się zwróci.

Wybierając firmę czy specjalistę wykwalifikowanego w tworzeniu nazw, należy przede wszystkim zdecydować się na osobę z portfolio. W ten sposób można potwierdzić kwalifikacje i zobaczyć, jakie nazwy wymyśliła i czy są one odpowiedzią na oczekiwania. Warto czasem zainwestować nieco więcej, aby zyskać jakość i weryfikację rynkową nowej nazwy.

Wybierz dobrze


Niezależnie od przedstawionych powyżej zasad ważne jest, aby nazwa była łatwa do zapamiętania. Im trudniej ją zapamiętać czy wymówić, tym większe szanse, że potencjalny klient nie będzie umiał jej zapamiętać, a tym samym w przyszłości, gdy będzie chciał skorzystać z usług, nie będzie w stanie przywołać jej, a co za tym idzie, nie będzie mógł skorzystać z jej usług.

Ważne jest także, by nazwa była łatwa do podyktowania. Warto wybrać nazwę, która nie będzie niezręczna również w innym języku (nawet jeśli nie myśli się o ekspansji zagranicznej, to trzeba mieć świadomość, że w kraju również są obcokrajowcy, i nazwa firmy powinna być zrozumiała także dla nich).

Podsumowanie


Stworzenie właściwej nazwy dla firmy nie jest proste. Oczywiste nazwy są już zajęte, a inne mogą nie kojarzyć się z profilem prowadzonej działalności. Niezależnie jednak od wybranej drogi, nazwa firmy powinna być łatwa do zapamiętania, prosta do wymówienia i zapisania oraz powinna dobrze się kojarzyć. Dobra nazwa to jeden z czynników sukcesu firmy.

Autor artykułu:
Kazimierz Szpin
KAZIMIERZ SZPIN
Programista pasjonat, freelancer, przedsiębiorca, bloger, twórca i autor szkoleń dla programistów.
Autor bloga ZEtatuDoPrzedsiebiorcy.pl
Poprzedni artykuł - Czym jest MVP (Minimum Viable Product)? Nowy Produkt a MVP
Następny artykuł - Jak Uwierzyć w Siebie i Swoje Możliwości?
Dodaj komentarz
© Copyright 2024 zetatudoprzedsiebiorcy.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Regulamin | Polityka prywatności | Kosmetyki blog
Design by Modest Programmer