Blog Dla Przyszłych Przedsiębiorców

poniedziałek, 1 listopada 2021

Jeszcze do niedawna założenie firmy kojarzyło się z wieloma formalnościami i oczekiwaniem w urzędach. Samo odnalezienie się we wszystkich procedurach zniechęcało do podejmowania takiej próby. Obecnie jest to łatwiejsze i nawet nie wymaga wychodzenia z domu.

jak-zalozyc-firme-przez-internet-krok-po-kroku.jpg

Przed złożeniem wniosku


Zanim złoży się wniosek o założenie działalności, należy:

  • Wymyślić nazwę firmy i sprawdzić, czy można ją wykorzystać.
  • Wybrać datę rozpoczęcia działalności.
  • Określić miejsce działalności.
  • Określić profil działalności.
  • Wybrać formę opodatkowania.
  • Wskazać, czy będzie się podatnikiem VAT.
  • Wskazać numer firmowego rachunku bankowego.
  • Określić miejsce przechowywania dokumentacji księgowej – wybór odpowiedniego i godnego zaufania biura rachunkowego.


Tylko, jeśli posiada się odpowiedzi na wszystkie wskazane powyżej kwestie, można przejść do składania wniosku. Obecnie to właśnie te pytania są zdecydowanie trudniejsze, niż sama procedura założenia firmy, dlatego, zanim znajdzie się odpowiedni wniosek, warto przemyśleć, która forma prowadzonej działalności jest najbardziej atrakcyjna i przyniesienie najwięcej korzyści.


Znalezienie strony


Do tego, aby założyć jednoosobową działalność gospodarczą, trzeba znaleźć jedną ze stron internetowych: firma.gov.pl lub ceidg.gov.pl. Tutaj składa się wniosek o uzyskanie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wniosek ten składa się bez względu na to, czy dysponuje się podpisem elektronicznym z certyfikatem kwalifikowanym czy poprzez profil zaufany ePUAP. Wniosek można złożyć zatem na kilka sposobów.


Podpis elektroniczny


Po założeniu swojego konta na stronie ceidg.gov.pl należy potwierdzić go poprzez złożenie podpisu elektronicznego. Po otrzymaniu linku aktywacyjnego trzeba się zalogować na tę stronę i wypełnić formularz CEIDG-1. Wypełnia się go przy pomocy kreatora wniosków lub przy użyciu elektronicznego formularza. Po sprawdzeniu, czy wszystkie dane są poprawne, wniosek się podpisuje (podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym) i wysyła. W ten sposób przekazuje się go automatycznie do GUS (gdzie otrzymuje się numer REGON) oraz do Urzędu Skarbowego (numer NIP), a także do ZUS. Wpis jest rejestrowany, wszystkie dane firmy są przekazywane właścicielowi. W ten sposób działalność firmy zostaje sformalizowana.


Brak podpisu elektronicznego


W przypadku, gdy nie posiada się swojego podpisu kwalifikowanego albo nie dysponuje się profilem zaufanym ePUAP, wniosek wypełnia się anonimowo. Należy ściągnąć formularz ze strony ceidg.gov.pl i dokładnie uzupełnić wszystkie pola. Po sprawdzeniu, czy wszystkie wymagane dane zostały wpisane, wniosek można wysyłać. W informacji zwrotnej uzyskuje się specjalny kod, który pozwala na wyszukanie formularza w systemie informatycznym urzędu. Warto też wydrukować ten formularz wraz z przypisanym do niego numerem. W ciągu 7 dni należy zgłosić się do gminy z kodem. Po przekazaniu go pracownikowi urzędu dopełnia on reszty formalności i przekazuje dane do CEIDG.


Tradycja


Nadal dostępna jest też droga tradycyjna. Każdy może ze strony ceidg.gov.pl pobrać wniosek i wypełnić w domu. Wnioski dostępne są też w urzędzie gminy czy w urzędzie miasta. Po ręcznym wypełnieniu wniosku przekłada się go pracownikowi urzędu, który rejestruje firmę.


Ewentualne problemy


Nadal największym problemem przy zakładaniu własnej działalności gospodarczej jest ustalenie sposobu rozliczenia. Od tego zależy, jakie zyski firma będzie generować, jakie dokumenty musi gromadzić i na jakich zasadach będzie rozliczać się ze swoimi klientami. Jeśli nie posiada się odpowiedniej wiedzy, wybór najbardziej korzystnego rozwiązania warto skonsultować z doradcą lub ze swoim księgowym (jeśli takiego się posiada). W ten sposób uniknie się niepotrzebnych kosztów czy formalności. Nie zawsze taka konsultacja może odbyć się przez Internet, jednak taka opcja jest też dostępna w biurach rachunkowych. Ułatwienie to wprowadzono głównie ze względu na pandemię COVID-19, ale też z myślą o tych osobach, które przebywają poza krajem lub które nie mają czasu na wizytę w biurze.

Problemem może być także brak podpisu elektronicznego. Niemniej jednak, jeśli korzysta się z bankowości internetowej, posiada się również możliwość skonfigurowania profilu zaufanego. Jest to proste i nie wymaga wiele czasu. Jeśli pojawią się problemy, pracownicy banku pomogą stworzyć profil zaufany, który może być wykorzystany do złożenia podpisów pod niezbędnymi dokumentami.


Podsumowanie


Dzięki nowoczesnym technologiom procedura założenia firmy sprowadza się obecnie do złożenia odpowiedniego wniosku przez Internet. Jeśli posiada się podpis umożliwiający autoryzowanie dokumentów on-line, zajmuje to chwilę i nie wymaga dodatkowych umiejętności. Nadal jednak można skorzystać z pomocy księgowej czy też innego specjalisty lub doradcy w urzędzie. Nie jest to jednak konieczne i zaleca się tylko wtedy, kiedy ktoś nie jest w stanie samodzielnie wybrać rozwiązania odpowiedniego dla siebie. Jeśli jednak wszystko ma się już ustalone, zaledwie kilka kliknięć dzieli nas od założenia firmy.

Autor artykułu:
Kazimierz Szpin
KAZIMIERZ SZPIN
Programista pasjonat, freelancer, przedsiębiorca, bloger, twórca i autor szkoleń dla programistów.
Autor bloga ZEtatuDoPrzedsiebiorcy.pl

Następny artykuł - 10 Powodów Dlaczego Warto Tworzyć Własnego Bloga?
Dodaj komentarz
© Copyright 2024 zetatudoprzedsiebiorcy.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Regulamin | Polityka prywatności | Kosmetyki blog
Design by Modest Programmer and Code With Kazik