Odpowiednie pozycjonowanie pozwala na to, by użytkownicy mogli odnaleźć stronę czy blog. Przy pomocy odpowiednich słów oraz fraz kluczowych można zwiększyć poziom widoczności w wyszukiwarkach, a tym samym zwiększyć zasięgi i pozyskać nowych czytelników, jednak do tego, by osiągnąć zamierzone rezultaty, niezbędna jest wiedza i jasno wyznaczone cele.
SEO, czyli co?
SEO to skrót od Searching Engine Optimalizaton, czyli optymalizacji strony internetowej pod wyszukiwarkę. Najczęściej działania te prowadzi się pod najpopularniejszą na świecie wyszukiwarkę, czyli pod Google. SEO, poza tym, że pozwala na pozyskiwane linków, jest też powiązana ze stroną internetową. Dzięki właściwym działaniom możliwe jest wyświetlenie strony na wysokich pozycjach w wyszukiwarkach, co pozwala z kolei na pozyskiwanie nowych użytkowników, którzy wcześnie o blogu mogli nie wiedzieć. Mimo, że poszczególne wymagania ulegają ciągłym zmianom, to można wyróżnić kilka podstawowych zasad, które obowiązują i sprawdzają się w każdej sytuacji.
Aktualność jest ważna
Poza podejmowanymi działaniami niezbędne jest również systematyczne prowadzenie bloga. To treść, która pojawia się regularnie na blogu przyciąga czytelnika. Bez niej nawet najlepiej zaplanowane działania SEO nie sprawią, że użytkownik powróci na stronę, dlatego, ważne jest, by publikowane treści były:
• ciekawe,
• poprawne stylistycznie i ortograficznie,
• angażujące,
• niepowtarzalne i kreatywne,
• dopasowane do tematyki bloga,
• charakterystyczne dla autora,
• wyróżniające się na tle konkurencji.
Ogromne znaczenie ma również, by blog pokazywał nowe propozycje rozwiązania jakiegoś problemu lub charakteryzowały się nowym podejściem do tematu. Im więcej jest elementów, które przyciągną uwagę czytelnika, zachęcą go do tego, by powrócić na bloga, tym większe będą szanse na to, by blog został również zauważony przez wyszukiwarki. Doceniają one nieszablonowość, ale nade wszystko cenią sobie regularność w publikacjach. Bieżąca aktualizacja stanowi jeden z elementów zwiększających efektywność podejmowanych działań SEO.
Klucz w kluczach
Jednym z ważniejszych elementów składających się na SEO jest wykorzystywanie słów kluczowych. Są to wyrazy czy też sformułowania, które stanowią istotę tekstu. Pokazują, o czym jest tekst, jakie są jego założenia. Ważne jest również, aby wybrane słowa kluczowe (lista 5-20 słów czy fraz, które będą wykorzystywane najczęściej), były powiązane w sposób ogólny z tematyką bloga. Im więcej takich powiązań i odniesień, tym większe szanse na to, że algorytmy wyszukiwarki odpowiednio odczytają dany artykuł i pokażą nie tylko konkretny artykuł, ale również te, które dopasowane są do zapytania użytkownika. Im więcej takich powiązań, czyli słów kluczowych w tekstach znajdujących się na blogu będzie, tym więcej odniesień do konkretnego adresu pojawi się w wyszukiwarce.
Do wyszukiwania słów kluczowych można wykorzystać specjalne narzędzia pozwalające na analizę i ocenę ich jakości. Przykładowym rozwiązaniem oferującym takie możliwości jest bezpłatny planner słów kluczowych Google Adwords. Przy pomocy dobrze dobranego narzędzia można uzyskać też wskazówki na temat tego, jakiego rodzaju słowa kluczowe są zalecane dla danego bloga i które są wykorzystywane przez konkurencję najczęściej. W ten sposób można stworzyć listę słów kluczowych, która pozwoli na przygotowywanie tekstów "lubianych" przez Google, a tym samym takich, które bez większych problemów trafią do użytkowników zainteresowanych konkretnym tematem.
Przygotowując listę słów kluczowych warto zapoznać się również z pojęciem "długi ogon" (long tail). Są to słowa kluczowe czy frazy, które są zdecydowanie dłuższe od tradycyjnych fraz czy słów kluczowych. Z tego względu są też o wiele bardziej precyzyjne, choć wymagają, by użytkownik wpisał je w określony sposób i sprawiają, że blog znajduje się w obszarze zainteresowań tych, którzy są zainteresowani takimi właśnie treściami. Jako, że jest to rozwiązanie dość ryzykowne, a grupa odbiorców jest mocno zawężona, to i liczba konkurentów jest mniejsza. Oznacza to, że stosując tego rodzaju rozwiązanie łatwiej jest się wyróżnić na tle innych. Im frazy będą lepiej skonstruowane, tym większe są szanse na dotarcie do określonej grupy docelowej.
Podsumowanie
Przeprowadzone badania pokazują, że większość użytkowników Internetu nie wychodzi poza pierwszą stronę Google, gdy szuka informacji. Co więcej, 91% wszystkich dostępnych stron internetowych (oraz blogów), nie generuje żadnego ruchu z Google. Natomiast łącznie 70,6% całego ruchu pojawiającego się w ramach witryny czy bloga może pochodzić właśnie z wyszukiwarek, dlatego prowadząc bloga warto zainteresować się, czym jest SEO oraz jak wykorzystać je prawidłowo do zwiększenia widoczności profilu. Tylko w ten sposób można zyskać przewagę nad innymi twórcami.
Im lepiej działania SEO będą zaplanowane, tym większa szansa na to, że prowadzony blog wyróżni się na tle innych, działających w ramach tej samej kategorii. Tworząc bloga ważne jest też, aby Twoja platforma wspierała działanie SEO, dlatego już przy tworzeniu bloga trzeba przemyśleć ten fakt. W ostatnim czasie pojawiła się platforma Blog w 5 Minut, na której możesz stworzyć swojego bloga, dzięki czemu działania związane z SEO będą przez nią wspierane i Twoja strona będzie mogła być wyżej w wyszukiwarce Google. Warto jednak przede wszystkim pamiętać o tym, by na blogu tworzyć content, który faktycznie nas interesuje, ponieważ robienie czegokolwiek na siłę zostanie błyskawicznie dostrzeżone i negatywnie zweryfikowane przez odbiorcę.