Chcąc utrzymać kontakt z użytkownikiem nie wystarczy stworzenie dobrego kontentu. Ze względu na rozległość Internetu i możliwości, które tworzy, dany odbiorca może więcej na tę samą stronę nie trafić, dlatego warto zrobić wszystko, by kontakt ten utrzymać.
Czym jest lead magnet?
Lead magnet jest pewnego rodzaju nagrodą, którą może otrzymać czytelnik lub użytkownik w zamian za to, że poda swój adres e-mail. Jest to zachęta do działania, której inaczej by się nie podjęło, gdyż w obecnych czasach bardzo dba się o swoją prywatność.
Podawanie danych wrażliwych (a do nich coraz częściej zaliczany jest nawet adres e-mail) ogranicza się do minimum, dlatego aby zachęcić użytkownika do tego, by je przekazał nie jest łatwo – zwłaszcza, jeśli na jakąś stronę wchodzi pierwszy raz i nic nie wie ani o niej, ani o twórcy. Nie wystarczy więc go o to poprosić. Trzeba uruchomić jego ciekawość i pokazać jego znaczenie dla twórcy – nawet jeśli pojawia się na tej stronie pierwszy raz.
Lead magnet pozwala zatem na pokazanie potencjalnemu użytkownikowi, że twórca o nim myśli, że jest dla niego ważny. Robiąc coś dla niego, udostępniając darmowe materiały (niezależnie od ich treści) buduje się przywiązanie użytkownika, a to z kolei przekłada się na zysk.
Zalety lead magnet
Jedną z podstawowych zalet lead magnet jest wskaźnik konwersji strony, a także formularza, który zbiera adresy mailowe. Do tego, aby otrzymać współczynnik konwersji niezbędne jest sprawdzenie, ile osób w ciągu miesiąca odwiedza stronę i ilu z nich pozostawia swoje dane kontaktowe.
Wyliczając stosunek procentowy zyskuje się wskaźnik konwersji. Im jest on wyższy, tym większa skuteczność strony. Nawet jednorazowi użytkownicy są zainteresowani pozyskiwaniem treści lub otrzymaniem prezentów. Te ostatnie szczególnie zachęcają do tego, by pozostawić swój adres mailowy.
Prezent nie musi być kosztowny. Może to być e-book, zestawienie w excelu, porada czy też coś, co jest powiązane z profilem działalności strony, a co użytkownik uzna za przydatne dla niego. Im ciekawsza będzie to rzecz, tym większe szanse, że pozostawi swój adres.
Takie działanie pozytywnie wpływa też na wizerunek autora czy właściciela strony. Pokazuje on bowiem, że nie zależy mu wyłącznie na zysku, a chce pomóc czytelnikowi.
Jeśli lead magnet jest ciekawy dla odbiorców i angażują się oni w ofertę, można sprzedać więcej produktów, a tym samym generować wyższe zyski.
Dzięki lead magnet możliwe jest także:
• grupowanie subskrybentów,
• docieranie do szerokiej grupy odbiorców,
• personalizowanie informacji,
• lepsza znajomość oferty.
Każda z tych korzyści pozwala na zbudowanie lepszej relacji z klientem, a tym samym daje możliwość utrzymywania jej przez dłuższy czas. Nie ogranicza się ona wyłącznie do pojedynczej wizyty na stronie. Zachęca się w ten sposób użytkownika do tego, aby na nią wrócił.
Rozwiązanie dla każdego
Lead magnet może być stosowany przez każdego, kto decyduje się na prowadzenie działalności w sieci. Wybór formy lead magnet uzależniony jest od tego, co chce się zaoferować swoim użytkownikom oraz jakiego rodzaju treści przekazuje się na co dzień.
Jedną z bardziej wartościowych rzeczy, którą można wykorzystać są e-booki, przewodniki i informatory. Jest to narzędzie pozwalające nie tylko na zachęcenie do pozostawienia swojego adresu e-mail, ale również okazja do tego, by wyedukować potencjalnych odbiorców.
Przekazywanie wiedzy i możliwość nauki jest też najbardziej doceniana przez użytkowników. Wynika to z faktu, że większość twórców czy sprzedawców udostępnia takie treści wyłącznie po uiszczeniu opłaty, dlatego jakakolwiek treść (powiązana z dziedziną, którą interesuje się użytkownik) udostępniana za darmo jest zapamiętywana. W ten sposób najłatwiej też pozyskać kolejnego stałego czytelnika.
Dużą popularnością cieszą się także wszelkiego rodzaju checklisty, szablony, wzory, presety lub workbooki. Twórcy wykorzystują również przedsprzedaż, udostępniają dodatkowe treści na swojej stronie lub w przesyłanych mailem materiałach.
Niezależnie od wybranego sposobu warto wybrać takie narzędzie lub produkt, który będą dla danej osoby ciekawe. Trudno jest trafić w gust wszystkich, ale tworząc narzędzie dla konkretnej grupy docelowej można przewidzieć, co spotka się z ich uznaniem.
Im lepiej zna się potrzeby potencjalnej grupy użytkowników odwiedzających stronę, sklep czy bloga, tym łatwiej jest stworzyć rozwiązanie, które przyciągnie ich uwagę i zachęci do skorzystania z kolejnych produktów, które nie będą już darmowe.
Ważne jest jednak, aby przy pomocy lead magnet zbudować w użytkowniku przekonanie, że celem twórcy nie jest wyłącznie zysk.
Jeżeli jesteś czytelnikiem mojego bloga, to bardzo prawdopodobne jest, że również trafiłeś na lead magnet, w którym za podanie swojego adresu e-mail otrzymujesz krótki e-book w którym dzielę się 13 aplikacjami, które na co dzień używam prowadząc swój biznes online.
Ponadto po zapisaniu będziesz otrzymywał jeszcze inne bonusy, takie z którymi dziele się tylko z osobami na mojej liście mailowej. Oczywiście z takiej listy możesz wypisać się w dowolnym momencie.
Podsumowanie
Lead magnet sprawia, że anonimowy gość staje się klientem lub stałym czytelnikiem. Nigdy jednak nie odbywa się to w czasie jednej wizyty, dlatego trzeba znaleźć sposób na to, aby można było skontaktować się z daną osobą po tym, jak opuści stronę, a do tego najlepszy będzie email. W tym przypadku lead magnet okazuje się niezawodny.