Sklep internetowy to doskonałe rozwiązanie dla osób, które zaczynają prowadzić działalność sprzedażową, a nie dysponują dużym budżetem. Uruchamiając sprzedaż online można dużo zaoszczędzić, jednak należy mieć świadomość, że mogą pojawić się też problemy. Czujność w tym sektorze jest kluczowa.
Wady i problemy
Kluczową wadą sklepu internetowego jest brak bezpośredniego kontaktu z klientem. Po tym, jak umieści się asortyment na stronie sklepu, opisze się jego zalety i właściwości oraz przygotuje się zdjęcia, wpływ na decyzje zakupowe klientów kończy się.
Nie można zatem mu doradzić czy zachęcić do zakupu produktów. Jeśli klient po włożeniu produktów do koszyka rozmyśli się, sprzedawca nie może namówić go na zakupy. Zysk jest uzależniony wyłącznie od sposobu ekspozycji produktów oraz od tego, czy trafi on w gust klienta.
Problematyczne jest także to, co jednocześnie może stanowić zaletę sklepu internetowego. Klient może porównać ofertę jednego sklepu z innymi. Tak długo, jeśli jest ona bardziej atrakcyjna, to korzystne, jednak przy tak silnie rozbudowanej konkurencji i przy dużym zróżnicowaniu rynku (niewielkie sklepy, duże sieci, lokalni sprzedawcy i międzynarodowe koncerny), trudno jest ocenić, czy przygotowana oferta cenowa jest wystarczająco dobra i czy potencjalny klient zdecyduje się z niej skorzystać. Jest to spore ryzyko, które nie zawsze warto ponieść.
Klienci decydujący się na zakupy przez internet częściej zgłaszają też reklamacje i dokonują zwrotów, co może generować straty dla firmy, dlatego konieczne jest wprowadzenie rozwiązań, które to zredukują.
Nie zawsze jednak jest to proste, gdyż obowiązujące regulacje prawne dotyczące handlu internetowego (i nie tylko) dają konsumentowi prawo do odstąpienia od umowy. Jest to tym powszechniejsze, że w przypadku zakupu przez Internet zdjęcia produktów nie zawsze pokazują ich prawdziwy wygląd, warto więc skupić się na poprawnym przedstawieniu produktów, co może ograniczyć ryzyko zwrotów.
Trudny rynek
Sektor e-commerce jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. Tylko do połowy września 2021 roku liczba e-sklepów, które zostały w Polsce zarejestrowane wynosiła łącznie 51 tys. To wartość o 14% wyższa, niż pod koniec ubiegło roku.
Mimo nasycenia rynku uruchamiane są kolejne sklepy, a w ostatnim czasie ich liczba zwiększa się nawet o ¼ podmiotów w skali roku, dlatego wyróżnienie się na tle tak dużej konkurencji jest niezwykle trudne.
Większość sklepów oferuje bowiem:
• zróżnicowany asortyment,
• atrakcyjne ceny,
• rabaty i promocje,
• płatność online i ratalną,
• płatność odłożoną w czasie,
• atrakcyjny system reklamacji i zwrotów,
• niskie koszty dostaw.
Każdy z tych elementów, jeszcze do niedawna był podstawowym narzędziem walki z konkurencją. Obecnie, dalsze wprowadzanie rabatów i promocji czy innych atrakcyjnych rozwiązań obciąża sprzedawcę i minimalizuje zyski, dlatego decydując się na założenie sklepu internetowego należy mieć dobry pomysł na to, by wyróżnić się na rynku i zachęcić klientów do korzystania z przygotowanej oferty.
Jest to proces rozłożony w czasie i wymaga od właściciela dużej cierpliwości, co przy chęci generowania zysków nie jest proste.
Wymagający klient
Poza zwiększającą się konkurencją inny jest też współczesny konsument. Jeszcze do niedawna (gdy sprzedaż internetowa dopiero się rozwijała), klient nie był świadomy swoich praw, nie miał wielu oczekiwań, a zadowolić można go było dobrą ceną, niskim kosztem wysyłki, krótkim czasem dostawy i promocjami.
Obecnie klient ma coraz więcej oczekiwań, wymagań, a jednocześnie chce, aby jego zakupy były tanie i dobrej jakości. Nie zawsze można spełnić wszystkie te kryteria, choć konkurencja takie próby podejmuje, dlatego prowadzenie sklepu internetowego to ciągła walka o zainteresowanie klienta oraz o jego portfel.
Jeśli nie ma się dobrych jakościowo produktów oraz przemyślanej i wyróżniającej się na rynku strategii, pozyskanie uwagi potencjalnego nabywcy będzie szczególnie trudne.
Nieco łatwiej odnaleźć się, jeśli dobrze się zna Internet i narzędzia promocji, jeśli korzysta się z mediów społecznościowych i innych sposobów pozwalających na dotarcie do klienta. Nie można jedynie uruchomić sklepu i czekać na pojawienie się klientów. Jeśli oferta nie będzie się wyróżniać, większość osób nie będzie wiedziało o istnieniu sklepu.
Uruchamiając sklep należy duży wysiłek włożyć w promocję. Jest ona potrzebna po to, by zapoznać klienta z asortymentem, przedstawić mu atrakcyjne ceny oraz korzyści wynikające z zakupu.
Podsumowanie
Decydując się na otworzenie sklepu internetowego niezbędne jest przeprowadzenie poprawnej analizy rynkowej oraz profilu potencjalnych klientów. Tylko dzięki temu można będzie ustalić, czy wybrane produkty będą cieszyły się zainteresowaniem ze strony klientów, a sprzedaż będzie generować odpowiednie zyski.
Niezbędne jest także uważne obserwowanie rynku i wczesne reagowanie na pojawiające się problemy. W ten sposób ryzyko związane z prowadzeniem sklepu internetowego ograniczy się do niezbędnego minimum.