Każdy chce, aby jego blog był zauważony w sieci, aby się wyróżniał na tle innych. Zanim jednak uwagę przyciągnie się interesującymi wpisami, trzeba wymyślić chwytliwą i łatwą do zapamiętania nazwę.
Z nazwą twórca może być anonimowy
Tytuł bloga jest najważniejszy, gdyż to z nim będą kojarzyć się teksty. Zwłaszcza, jeśli autor decyduje się na pozostawanie anonimowym. W ten sposób łatwiej jest mówić o publikacjach, a nazwa bloga jest automatycznie traktowana, jak nazwa autora.
W efekcie nawet po tym, jak twórca upubliczni swoje dane, nadal będzie kojarzony z tytułem i często tak do niego będą się zwracać jego czytelnicy. Nazwa staje się zatem pseudonimem artystycznym.
Im dłużej twórca się pod nim ukrywa, tym czytelnicy lepiej ją zapamiętują i kojarzą jego publikacje właśnie z tą nazwą. Choć w dzisiejszych czasach anonimowość nie jest dobrze widziana, ponieważ czytelnik ceni sobie bezpośredni kontakt z autorem, lubi go widzieć. Dzięki temu bardziej angażuje się w jego historię, przywiązuje się do niego i jest bardziej lojalny.
Jeśli jednak twórca decyduje się pozostać anonimowy i skupić całą uwagę na blogu, to dobrze wybrana nazwa może być traktowana jako jego druga tożsamość. Choć czytelnik go nie widzi, zaczyna dobrze kojarzyć nazwę i z czasem ta nazwa wchodzi do codziennego użytku, dlatego wybierając nazwę bloga warto nad nią pomyśleć.
Jeśli będzie przypadkowa, a blog zacznie szybko zyskiwać na popularności, można na długi czas pozostać z tą nazwą. Zwykle bowiem zmiana nazwy nie jest dobrze widziana przez czytelników i wiąże się z tworzeniem marki od nowa. Jeśli czytelnicy przywiążą się do jednego hasła, trudno będzie ich zachęcić do zmian.
Jeśli wybierze się niewłaściwą nazwę bloga, będzie trzeba ją zaakceptować.
Marketingowy chwyt
Dobry tytuł bloga przyciąga uwagę. Najlepiej, jeśli jest to jeden wyraz lub zwrot, który wpada w pamięć i kojarzy się z obszarem, w którym twórca działa. W ten sposób łatwiej jest przygotować odpowiednie hasztagi i promować bloga.
Jeśli nazwa jest atrakcyjna, a przy tym łatwa do zapamiętania, użytkownicy nie będą mieli problemu, by polecać go innym. Zdecydowanie szybciej też wejdzie do codziennego użytku. Jeśli będzie bardzo skomplikowana, trudna do zapamiętania, może się okazać, że użytkownik nie będzie w stanie polecić publikowanych na blogu treści, bo nie będzie w stanie sobie sam (bez zaglądania do telefonu czy komputera) przypomnieć nazwy.
To utrudnia wykorzystywanie marketingu szeptanego w prowadzonych działaniach. Jeśli czytelnik nie jest w stanie dobrze zapamiętać nazwy bloga, na którego regularnie zagląda, nie jest to dobra nazwa i jedynie utrudnia komunikację, a tym samym również prowadzone działania marketingowe.
Tytuł jest marką samą w sobie
Jeśli blog zyska na popularności, najbardziej rozpoznawalnym elementem (poza jego twórcą) będzie nazwa bloga. To z nią będzie się on kojarzył czytelnikom, to nazwa będzie przywoływana w rozmowach czy w informacjach na temat blogosfery.
Ważne zatem, aby nazwa nie sprawiała większych kłopotów w pisowni i była prosta do przywołania. Dzięki dobrze dobranej nazwie można wykorzystywać ją jak markę. Pod jej szyldem można sprzedawać własne produkty, wykorzystywać nazwę jako logo oraz tworzyć całą serię, która czytelnikom będzie kojarzyć się z blogiem i z autorem.
Obecnie coraz częściej nazwa bloga pojawia się na:
• książkach i ebookach (jako tytuł, autor lub wydawnictwo),
• kubkach i gadżetach promocyjnych,
• logo we współpracach czy wydarzeniach sponsorowanych lub takich, w których autor bloga jest patronem medialnym wydarzenia,
• nadrukach na paczkach, foliach do wysyłania zamówień,
• naklejkach,
• koszulkach, itp.
W ten sposób czytelnik może zakupić produkty opatrzone logo czy nazwą bloga. Publikując swoje zakupy w mediach społecznościowych od razu promuje nazwę bloga, dzięki czemu zdecydowanie łatwiej będzie docierać do szerokiej grupy odbiorców, bez konieczności kupowania płatnej reklamy.
Przez polecenia zyskuje się większe zaufanie i nie trzeba przekonywać kolejnych klientów do zakupów czy do czytania wpisów publikowanych na blogu.
Jeśli nazwa bloga staje się marką, będzie lepiej rozpoznawana przez innych czytelników, pozwoli ich to ze sobą zintegrować, dlatego stworzenie właściwej nazwy bloga w przyszłości pomoże w budowaniu lepiej połączonej społeczności.
Podsumowanie
Wybierając nazwę dla bloga należy mieć na uwadze, by była ona intuicyjna i łatwa do wymówienia. Dobra nazwa ułatwia odniesienie sukcesu w blogosferze, jest jak opakowanie produktu. To z nią utożsamiana będzie treść, a sama nazwa będzie wykorzystywana we wszystkich działaniach promocyjnych. Jeśli nie zostanie dobrze przemyślana na początku, przypadkowa nazwa może być kłopotliwa lub może przyczynić się do tego, że blog nie będzie łatwy do zapamiętania.
Jeżeli natomiast chciałbyś stworzyć własnego bloga, to tutaj odsyłam Cię do platformy Blog w 5 Minut, gdzie możesz stworzyć własnego biznesowego bloga bez wiedzy technicznej w mniej niż 5 minut.