Blog Dla Przyszłych Przedsiębiorców

poniedziałek, 21 marca 2022

Prowadzenie działalności gospodarczej to duże obciążenie dla właściciela. Gdy ma coraz więcej pracy, pojawia się pomysł zatrudnienia dodatkowych osób. To wzbudza lęk, który przez koszty jest uzasadniony. Jednak są sytuację, w których dodatkowa para rąk jest potrzebna.

czy-twoja-firma-powinna-zatrudniac-wielu-pracownikow.jpg

Potrzeba rozwoju


Każda firma, niezależnie od tego, czy jest to jednoosobowa działalność czy małe lub średnie przedsiębiorstwo, dąży do tego, by się systematycznie rozwijać. Jednym z przejawów rozwoju jest zatrudnianie nowych pracowników. Dlaczego tak się dzieje? Powodów jest kilka.

Do najważniejszych z nich zaliczyć należy:
    • większą liczbę klientów,
    • więcej zamówień,
    • bardziej wymagające projekty,
    • większe zaangażowanie w działania firmy,
    • nowe obszary funkcjonowania,
    • poszerzenie działalności,
    • nowe specjalizacje.

Każdy z tych elementów, świadczy o tym, że firma się rozwija i poszerza swoje wpływy na rynku.

Dla właściciela zatem często oznaką sukcesu jest możliwość zatrudnienia kolejnych osób. Choć nie zawsze jest to zgodne ze stanem faktycznym, to bardzo często potrzeba poszerzania kadry wynika z faktu, że sam właściciel nie jest w stanie pracować w firmie skutecznie.

Ilość zleceń, kolejne zamówienia, wchodzenie w nowe dziedziny danego sektora lub uruchamianie kolejnych placówek (w zależności od przedmiotu prowadzonej działalności) świadczą o tym, że firma zyskuje stabilną pozycję na rynku i skutecznie konkuruje z innymi podmiotami działającymi w ramach danego sektora.

Dodatkowo podmiot, który zatrudnia wielu pracowników wydaje się ważniejszy na rynku. Przestaje być traktowany jak plankton, a zaczyna być dostrzegany przez najważniejsze firmy w danym sektorze.

Warto jednak podkreślić, że wzrost zysków i zatrudnienie pracowników to elementy ze sobą powiązane. Jeśli nie będzie pracowników do obsługi nowych zleceń, klienci odejdą do konkurencji. Jeśli nie będzie zleceń, większa kadra nie będzie potrzebna, a przedsiębiorca może radzić sobie sam, dlatego tak często rozwój utożsamiany jest z liczbą pracowników.

Kiedy zatrudnić nowego pracownika?


Prowadząc działalność gospodarczą nie zawsze trzeba myśleć od razu o zatrudnianiu wielu pracowników. Dotyczy to przede wszystkim jednoosobowej działalności. W początkowej fazie rozwoju firmy, warto skupić się na samej firmie, na jej poprawnym i sprawnym funkcjonowaniu.

Gdy okaże się, że pracy jest coraz więcej, można w sposób przemyślany (analiza potrzeb, oczekiwań, obowiązków, koszty zatrudnienia) zdecydować o przyjęciu kolejnych pracowników. Ważne jest, aby przyjąć takie warunki współpracy, które są adekwatne do możliwości i zatrudnić takie osoby, którym odpowiadają przedstawione zasady.

Należy mieć jasność co do wzajemnych oczekiwań, by nie okazało się, że pracownik nie będzie odpowiednio zaangażowany w pracę. Priorytetem firmy nie zawsze jest zatrudnianie nowych osób. Takie działanie powinno wynikać z różnych czynników i z potrzeb, które pojawiają się w firmie. To co chciałbym tutaj podkreślić, to fakt, że Twoja firma również może się rozwijać bez zatrudniania nowych pracowników, ale to też wymaga odpowiednich umiejętności.

Jeśli nadmiar obowiązków jest obciążeniem dla właściciela, jeśli wymaga on wsparcia, a zleceń pojawia się coraz więcej, wówczas zatrudnienie nowych osób będzie konieczne.

Wybierz formę współpracy


Zatrudniając pracowników nie trzeba od razu decydować się na umowę o pracę. To najczęściej wysokie koszty i nie każdy może sobie na nie pozwolić. Zwłaszcza, jeśli dopiero zaczyna prowadzić swoją działalność, dlatego warto zastanowić się, jakie możliwości oferuje rynek i które z nich byłyby korzystne nie tylko dla pracodawcy, ale również dla potencjalnych pracowników.

Trzeba mieć świadomość, że dla wielu osób praca na etat nie jest marzeniem. Preferują oni inne, bardziej elastyczne formy zatrudnienia. Częściej decydują się na umowę o dzieło, zlecenie lub pracę w ramach własnej działalności gospodarczej.

Przepisy oferują różne możliwości, które choć nie zawsze oferują pełen pakiet świadczeń, są dla pracownika korzystniejsze, a przez to też chętniej wybierane. Przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu warto zweryfikować realne potrzeby potencjalnych pracowników. Nie zawsze ich oczekiwana sprowadzają się do składek emerytalnych czy zdrowotnych. Również stabilność zatrudnienia nie musi być priorytetem, a wielu pracowników nie wiąże całej swojej kariery zawodowej z jednym miejscem.

Znając oczekiwania i potrzeby potencjalnych pracowników można stworzyć miejsca pracy, które nie będą obciążały nadmiernie pracodawcy, a osoby zatrudnione będą bardziej zadowolone.

Podsumowanie


Decydując się na zatrudnienie kolejnych pracowników warto przemyśleć formę współpracy, czas jej trwania, zakres obowiązków oraz przydatność takiej osoby. Nie zawsze musi być to duży koszt, jednak za każdym razem jest to stres wynikający z odpowiedzialności za jakość pracy i zaangażowanie nowej osoby, dlatego poszerzanie kadry warto prowadzić stopniowo, w sposób najmniej obciążający dla firmy i dla jej właściciela. Dzięki temu uniknie się trudności, a firma będzie funkcjonować coraz lepiej.

Autor artykułu:
Kazimierz Szpin
KAZIMIERZ SZPIN
Programista pasjonat, freelancer, przedsiębiorca, bloger, twórca i autor szkoleń dla programistów.
Autor bloga ZEtatuDoPrzedsiebiorcy.pl
Poprzedni artykuł - Co To Jest Growth Hacking? Co Powinieneś Wiedzieć o Growth Hackingu?
Następny artykuł - DONE Is Better Than Perfect – Jak To Rozumieć i Zastosować Tworząc Usługi i Produkty w Firmie
Dodaj komentarz
© Copyright 2024 zetatudoprzedsiebiorcy.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Regulamin | Polityka prywatności | Kosmetyki blog
Design by Modest Programmer