Za pośrednictwem Instagrama, Facebooka czy TikToka można sprzedawać praktycznie wszystko. Zaletą tego działania są niskie koszty reklamy i duża grupa odbiorców. Z tego względu każdy, kto chce maksymalizować sprzedaż, powinien skupić się również na działaniach w mediach społecznościowych.
Korzyści z profilu
Jedną z ważniejszych korzyści wynikających z prowadzenia profilu sklepu internetowego w mediach społecznościowych jest zasięg. Początkowo jest on oczywiście niewielki, a zbudowanie dużej grupy obserwujących wymaga czasu, jednak z czasem, kiedy grono odbiorców będzie się powiększać, w krótkim czasie można dotrzeć do wielu potencjalnych klientów.
Sektor sklepów internetowych (bez względu na profil prowadzonej sprzedaży) jest mocno nasycony. Trudno jest się zatem wyróżnić, a ciągłe promocje lub obniżki cen nie zawsze są możliwe do wdrożenia, dlatego warto prowadzić profil w mediach społecznościowych, na których przy pomocy postów, instastories, rolek czy innych filmów, można promować swoje produkty.
Reklama ta jest najczęściej bezpłatna, jednak na początkowym etapie prowadzonej działalności, warto zainwestować w reklamę płatną. Dzięki temu będzie się wyświetlała tym użytkownikom, którzy nie obserwują jeszcze profilu, a mogą być potencjalnie zainteresowani ofertą sklepu.
Profil w mediach społecznościowych pokazuje, że właściciel danego podmiotu ma świadomość, co jest obecnie najważniejsze i jak docierać do klientów. Jeśli jednocześnie tworzy atrakcyjne dla użytkownika treści, w krótkim czasie może pozyskać szeroką grupę potencjalnych klientów.
Podatni odbiorcy
Cechą wyróżniającą media społecznościowe jest to, że koncentrują one wokół siebie bardzo zróżnicowanych odbiorców. Każdy z nich szuka tam czegoś innego, wykorzystuje je do innych celów. Niezależnie jednak od motywów, większość społeczeństwa z mediów społecznościowych korzysta i regularnie zagląda na swoje profile.
Oznacza to, że prowadząc sklep internetowy warto zdecydować się również na założenie profilu sklepu. W ten sposób można zainteresować potencjalnych odbiorców atrakcyjnymi treściami, nietypowymi zdjęciami lub swoją osobowością.
Każdy z tych elementów wpływa na zwiększenie się zainteresowania ofertą sklepu. Im profil będzie ciekawszy, im bardziej będzie interesował odbiorców, tym chętniej i częściej będą korzystać z jego oferty.
Jeśli zbuduje się przywiązanie do konkretnej osoby lub marki, łatwiej będzie też namówić potencjalnego klienta na zakupy. Jeśli na profilu prezentowane są przydatne i ciekawe treści, użytkownicy takie zakupy traktują jako formę podziękowania i wsparcia dla twórcy, dlatego choć założenie profilu i przyciągnięcie do niego użytkowników jest zajęciem trudnym i czasochłonnym, budując lojalną społeczność można na tym zyskać.
Wszystko jest zależne od sprzedawcy
Choć media społecznościowe bywają krytykowane za swoją politykę ograniczania zasięgów, cenzurę i inne utrudnienia związane ze sprzedażą w sieci, nadal dają największe możliwości dotarcia do potencjalnych klientów.
Jednocześnie, to wyłącznie od sprzedawcy zależy:
• jak będzie przebiegać proces promocji,
• charakter publikowanych wpisów i ich częstotliwość,
• poziom zaangażowania potencjalnych klientów,
• charakter relacji nawiązywanych z odbiorcami (przyjacielskie, formalne, niekulturalne, itp.),
• wybór efektywnych form promocji (konkursy, transmisje na żywo, instastories, posty promocyjne, wpisy powiązane tematycznie z produktem),
• rodzaj promowanych produktów,
• zasady obowiązujących promocji,
• generowanie kodów promocyjnych,
• podejmowanie współpracy z influencerami,
• korzystanie z reklam sponsorowanych,
• częstotliwość publikowanych materiałów.
Dzięki temu od samego właściciela sklepu zależy, w jaki sposób będzie prezentował swoje produkty, jak będzie o nich mówił i jakich metod użyje do tego, by zachęcić klienta do zakupu promowanych towarów.
Poziom tej swobody jest zdecydowanie wyższy niż w przypadku korzystania z innych (płatnych) form promocji. Należy uwzględnić wizję twórcy reklamy lub zasady obowiązujące na konkretnej stronie, dlatego dla właściciela sklepu zdecydowanie lepszym źródłem pozyskiwania nowych klientów i promowania wśród nich swoich produktów są profile w mediach społecznościowych, nad którymi ma zdecydowanie większą kontrolę i samodzielność w działaniu.
Podsumowanie
Popularność mediów społecznościowych sprawia, że coraz częściej to właśnie tam reklamuje się produkty dostępne w sklepach internetowych. Dzięki dobrze opracowanej strategii w krótkim czasie można dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców i zwiększyć obroty w sklepie, dlatego niezależnie od profilu prowadzonej działalności warto inwestować w rozwój profilu w mediach społecznościowych.