Niezależnie od charakteru prowadzonej działalności, dla każdego przedsiębiorcy najważniejsze jest znalezienie pierwszego klienta. Obecnie nie jest to proste, gdyż wyróżnienie się na tle setek podobnych podmiotów wymaga czasu, zaangażowania i cierpliwości. Nie każdy początkujący przedsiębiorca ma te cechy.
Media społecznościowe to podstawa
Obecnie jednym z podstawowych źródeł pozyskiwania klientów są media społecznościowe. Zwykle wykorzystuje się do tego Instagram i Facebook, choć ostatnio, coraz większą popularnością cieszy się również TikTok.
Każda z tych platform gromadzi nieco inny profil użytkowników, dlatego przed uruchomieniem swojego profilu warto zweryfikować, która grupa jest najważniejsza i na której warto się skoncentrować.
W takiej analizie należy uwzględnić następujące czynniki:
• typ produktu,
• do kogo jest kierowany,
• wiek potencjalnych nabywców,
• zainteresowania nabywców,
• sposób spędzania czasu wolnego,
• rodzaj publikowanych treści na każdej platformie (preferowanie artykułów, zdjęć czy filmów),
• możliwości każdej platformy i ograniczenia, jakie się w przypadku każdej z nich pojawiają.
W ten sposób zyskuje się wiedzę na temat tego, jakie są potrzeby i oczekiwania użytkowników każdej z tych platform. Dzięki temu można dopasować charakter przekazu do preferencji danej grupy.
Należy mieć świadomość, że nie można stworzyć jednego komunikatu, który będzie dopasowany do każdej z tych platform. Zdecydowanie łatwiej jest połączyć jednak Instagram z Facebookiem, gdzie dominuje podobny schemat: zdjęcie oraz treść. Świadczy o tym fakt, że zintegrowano możliwość publikowania postów na Instagramie i Facebooku.
Trzeba mieć świadomość, do jakich użytkowników się trafia. Facebook wykorzystywany jest przez osoby powyżej 35 roku życia. Instagram nadal jest używany przez młodsze osoby, ale te przeniosły się na Tiktoka. W przypadku tej platformy należy tworzyć treści atrakcyjne pod względem audiowizualnym.
Na popularności można zyskać poprzez dobry montaż filmów, dobranie właściwej muzyki czy tworzenie trendów. Im lepiej dopasuje się treść do platformy, tym większe szanse, że profil trafi do większej liczby odbiorców. Jeśli zbuduje się lojalną publiczność, która lubi prezentowane treści, łatwiej będzie ich przekonać do zakupu oferowanych produktów.
Nie tylko Instagram
Media społecznościowe to nie tylko Instagram, Tiktok czy Facebook. Potencjalnych klientów można pozyskiwać również przy pomocy LinkedIn czy YouTube. Każda z tych platform gromadzi innych użytkowników.
Pierwsza koncentruje się na bardziej formalnej i profesjonalnej stronie. W większości przypadków użytkownicy wymieniają się tutaj zawodowymi informacjami czy osiągnięciami. Pojawiają się też miejsca do omawiania tematów służbowych, ale również dotyczących zainteresowań czy czasu wolnego.
Jeśli więc produkt odpowiada na potrzeby związane z szeroko rozumianą aktywnością zawodową, rozwojem osobistym lub czasem wolnym, to właśnie LinkedIn będzie miejscem, w którym można znaleźć pierwszych klientów. Profil prowadzony w tym serwisie dotrze do właściwych osób.
Natomiast Youtube to miejsce, w którym szuka się coraz częściej nie tylko rozrywki, ale również edukacji. Jest to platforma pozwalająca na rozwijanie zainteresowań, pozyskiwanie wiedzy i dodatkowych kompetencji. W zależności od produktu, można samodzielnie tworzyć filmy, krótkie animacje czy inne materiały video, które będą docierać do odpowiedniej grupy docelowej.
Przed uruchomieniem swojego kanału należy jednak dobrze przemyśleć strategię, gdyż konkurencja jest duża i trudno się wyróżnić. Jeśli tworzy się atrakcyjne treści, użytkownicy sami będą polecać firmę, a gdy materiał stanie się wiralowy, popularność produktu będzie jeszcze większa.
Blog i dobre treści
Jedną ze standardowych metod pozyskiwania klientów jest tworzenie bloga. Przy pomocy wysokiej jakości tekstów, pasujących do zainteresowań potencjalnych klientów, buduje się lojalną grupę odbiorców. Im więcej jest osób powracających na blog, które regularnie go odwiedzają, tym większa jest szansa na to, że zyska ona zainteresowanie produktami sprzedawanymi czy promowanymi przez twórcę.
Przy pomocy treści, które są angażujące i przydatne dla użytkownika buduje się też poczucie, że w zamian za profesjonalne i darmowe porady, w zamian za pomoc (jeśli autor odpowiada na komentarze czy wiadomości prywatne), można odpłacić mu poprzez zakup jego produktów.
Przygotowanie wysokiej jakości merytorycznych i przydatnych treści wymaga sporo zaangażowania i czasu. Zakup produktu jest zatem formą motywacji dla niego i pokazaniem, że czytelnik go docenia i chce, by tworzył on więcej.
Podsumowanie
Wybierając miejsca, w których poszukuje się swoich klientów, trzeba mieć świadomość, gdzie potencjalni klienci bywają najczęściej i jakie rozwiązania pomogą ich przyciągnąć. Czasem nie warto korzystać ze wszystkich możliwych źródeł pozyskiwania klientów.
Może się okazać, że realna grupa docelowa gromadzi się tylko w jednym miejscu, dlatego podstawą do znalezienia klienta jest dokładne sprecyzowanie zachowań, przyzwyczajeń i potrzeb. Na tej podstawie każde działanie będzie zdecydowanie bardziej efektywne.