Content marketing sprowadza się do tworzenia angażujących użytkownika treści. Przygotowane materiały powinny uwzględniać odmienne formy, które dopasowane zostają do konkretnego narzędzia. Jeśli będzie on prowadzony we właściwy sposób, może przynieść wiele korzyści.
Cele content marketingu
Wskazując na korzyści wynikające z content marketingu warto wskazać, jakie są najważniejsze cele prowadzonej kampanii. Do najważniejszych z nich zaliczyć należy:
• Tworzenie odpowiedniego wizerunku.
• Generowanie ruchu na stronie.
• Zwiększenie świadomości marki.
• Zwiększenie ilości zapytań ofertowych.
• Edukację odbiorcy.
Wymienione powyżej cele pokazują, że content marketing jest wart inwestowania w niego środków finansowych. Dzięki niemu buduje się pozycję w blogosferze i można wyróżnić się na tle innych autorów.
Zaangażowana społeczność
Content marketing to przede wszystkim narzędzie pozwalające na aktywizowanie społeczności. Relacja ta opiera się na zaufaniu i szacunku, a przede wszystkim na postrzeganiu twórcy jako autorytetu w danej dziedzinie. Jeśli tworzone przez niego treści są atrakcyjne, przepełnione wiedzą, a jednocześnie pisane przyjaznym językiem, użytkownicy obserwujący jego działania chętnie angażują się poprzez dodawanie komentarzy i dzielenie się treściami z innymi.
Jeśli lubiany autor decyduje się na sprzedaż swoich produktów, poprzez więź, która się stworzyła między nim a użytkownikami, łatwiej będzie mu wypromować produkty. Użytkownik jest przekonany, że polecane czy przygotowane przez autora rozwiązania wyróżniają się wysoką jakością, przydatnością, a przede wszystkim są dobre dla wszystkich zainteresowanych tematem. Im bardziej lojalna i przywiązana do autora jest społeczność, tym proces sprzedaży jest łatwiejszy.
Dodatkowo, szybciej można dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Wynika to z faktu, że stali czytelnicy czy obserwatorzy polecają konkretne produkty swoim znajomym i przekazują informacje na ten temat dalej. Sam autor niewiele musi robić, by wypromować swoje produkty. Tym bardziej, że coraz częściej dochodzi do sytuacji, w której specjalista z danej dziedziny jest proszony przez swoich czytelników, by zdecydował się na publikację książki, poradnika, czy też wydał linię swoich produktów. W ten sposób jedynie odpowiada na tworzący się samoistnie popyt.
Warto, pod warunkiem…
Content marketing to rozwiązanie, w które warto inwestować, jednak by przyniosło ono oczekiwane korzyści, trzeba odpowiednio przemyśleć i zaprojektować publikowane treści. Ważne jest, aby przekazywały one nie tylko informacje promocyjne i zachęcały do nabywania pewnych produktów czy usług, ale by informowały i niosły za sobą wiedzę. W ten sposób czytelnik zyska poczucie, że autor nie chce wyłącznie czerpać zysków, ale też liczy się z odbiorcą i stara się o niego dbać. Wartościowe teksty i publikacje to podstawa efektywnego content marketingu.
Działania promocyjne są łatwo rozpoznawalne przez czytelnika i często ignorowane. Wzbudzają szereg negatywnych emocji, a w konsekwencji zniechęcają do autora czy też do konkretnego miejsca, dlatego wybierając takie narzędzie jak content marketing należy we właściwy sposób dobrać prezentowane treści.
Przykłady content marketingu
Jedną z najczęściej stosowanych form content marketingu są teksty specjalistyczne, czyli artykuły eksperckie. Przy ich pomocy czytelnik trafia do autora i pozyskuje wiedzę, dzięki czemu autor zyskuje autorytet, ponieważ ukazuje się jako osoba rzetelna, obyta z tematem i taka, która faktycznie może pomóc. Jeśli treści są atrakcyjne w formie i przejrzyste, jest to niewątpliwa zaleta autora.
Ciekawym rozwiązaniem jest również wykorzystywanie mediów społecznościowych. To one obecnie mają największy potencjał marketingowy, dlatego zakładając profil na Instagramie czy na Facebooku (a coraz częściej również na TikToku lub YouTube) należy we właściwy sposób przygotowywać publikowane tam treści. Dzięki temu łatwiej dotrzeć do odbiorcy, a tym samym systematycznie poszerzać grono swoich odbiorców.
Coraz więcej autorów, chcąc utrzymać stały kontakt ze swoimi czytelnikami, decyduje się na tworzenie newsletterów. To przy ich pomocy mogą zapisanym osobom przekazywać najlepsze i wartościowe treści i zachęcać do pozostania z danym autorem na dłużej.
Osoby, które posiadają wiedzę i dysponują dużym doświadczeniem, mogą tworzyć również e-booki i poradniki. Są to zestawy wiedzy specjalistycznej, którą można podzielić się z innymi. W ten sposób buduje się swój autorytet w sieci i dąży do tego, aby stworzyć jak najbardziej profesjonalny wizerunek.
Podsumowanie
Wydaje się, że choć content marketing zyskuje coraz większą popularność, to dla wielu użytkowników jego zalety nie są oczywiste, dlatego przed podjęciem decyzji dotyczącej tego, czy należy w danym przypadku inwestować w content marketing, warto ocenić czego potrzebują czytelnicy i jak będą odbierać prezentowane w ten sposób treści. Żeby content marketing przynosił oczekiwane rezultaty i był wart swojej ceny, musi być szczery i opierać się na jasnych zasadach. Jeśli tego nie ma, trudno jest mówić o dobrym jego wykorzystaniu.