Blog Dla Przyszłych Przedsiębiorców

poniedziałek, 13 czerwca 2022

Zgodnie z tłumaczeniem storytellig to opowiadanie historii. W oparciu o tworzoną opowieść można angażować odbiorców, budować z nimi więź. Jest to doskonały sposób na zapoznanie z marką, produktem lub z osobami, które za nimi stoją. Opowiedziana umiejętnie, jest skutecznym narzędziem marketingowym.

storytelling-czyli-opowiadanie-historii-bardzo-skuteczne-narzedzie-marketingowe.jpg

Storytelling i jego elementy


Najważniejsze elementy, które pozwalają na to, by budować atrakcyjną historię, odnoszą się do:
    • tworzenia kontekstu,
    • fabuły,
    • bohatera,
    • konfliktu,
    • akcji.

Narracja może być prowadzona w pierwszej lub w trzeciej osobie. Wszystko uzależnione jest od przyjętego kontekstu, wartości czy przesłania, które chce się przekazać potencjalnemu odbiorcy. W Storytellingu wykorzystuje się różnego rodzaju historie. Mogą to być opowieści przedstawiające wizję i budujące emocje.

Ich zadaniem jest inspirowanie do działania, do pobudzania kreatywności czy realizowania zupełnie nowych pomysłów. W dalszej kolejności, są to historie pokazujące działania i rozwiązania, które wzbudzają zaufanie odbiorców. Ostatnia kategoria to historie, które przekazują wiedzę, objaśniają zagadnienia i omawiają przykłady.

Storytelling jest obecnie uznawany za nowoczesną technikę perswazyjną, w której wykorzystuje się opowieści do tego, by wzbudzać określone emocje. Ta koncepcja marketingu nazywana jest często story marketingiem, marketingiem narracyjnym lub opowieści. Idealnie sprawdza się w nowoczesnych mediach – w tym w mediach społecznościowych, w których dużo łatwiej jest budować bezpośrednią relację z klientem.

Poprzez możliwość publikowania filmów, relacji czy przy pomocy spotkań "na żywo" z użytkownikami, opowiadanie historii jest o wiele łatwiejsze. Dzięki temu, niezależnie od profilu działalności czy oferowanych produktów, można dowolnie budować opowieść wciągającą i atrakcyjną dla użytkowników.

Co więcej użytkownicy są wciągani w tworzenie tych historii, przez co zdecydowanie łatwiej się z nimi utożsamiają. To z kolei wpływa na ich efektywność.

Zastosowanie storytellingu w marketingu


Choć podana powyżej definicja objaśnia, czym jest storytelling, to trudno jest to przełożyć na działania marketingowe. Najczęściej sprowadza się to głównie do tego, by opowiadać o swoich produktach czy usługach tak, by zwiększać wiedzę potencjalnego klienta w konkretnym obszarze.

W ten sposób można przedstawiać koncepcje i wartości promowane przez firmę w atrakcyjnym dla odbiorców świetle. To pomaga w budowaniu wizerunku marki. Jeśli wokół produktu albo sprzedawanej usługi, które są przez firmę oferowane, tworzy się konkretne tło, dużo łatwiej jest przywiązać do siebie potencjalnego klienta.

Dzięki dobrze opracowanej historii można pobudzać wyobraźnię, odnosić się do emocji i doznań, tak by oferta była prezentowana w jak najlepszym świetle i by klienci mogli kojarzyć produkt czy usługę w określonym świetle.

Kreuj potrzeby


Storytelling jest doskonałym narzędziem pozwalającym na rozwijanie potrzeb u klientów i potencjalnych odbiorców. Nie zawsze wystarczy przekazywanie informacji na temat korzyści wynikających z zakupu produktu lub usługi. Czasem niezbędne jest wytworzenie w potencjalnych klientach potrzeby posiadania konkretnego przedmiotu. Rozwijając taką potrzebę klient sam będzie poszukiwał najlepszych dla siebie rozwiązań.

Wykorzystując storytelling wystarczy stworzyć dobrą historię, przedstawić konkretnego bohatera, który ma problem podobny do tego, z którym mogą utożsamiać się potencjalni klienci. W tworzonej historii bohater bez trudu rozwiązuje swój problem poprzez zakup produktu lub usługi.

To pokazuje odbiorcom historii, że w przypadku, kiedy sami napotykają na trudności, mogą je szybko rozwiązać. Warto podkreślić, że siła tego przekazu jest uzależniona nie tylko od wartości samego produktu czy usługi. Ważne jest stworzenie bohatera, z którym łatwo się utożsamić, którego można polubić i darzyć pozytywnymi emocjami.

Im ciekawsza postać została wykreowana, tym większe szanse na to, że potencjalny odbiorca chętnie zaangażuje się w historię i skorzysta z rozwiązań sugerowanych przez bohatera.

Efektywność storytellingu


Storytelling, jeśli jest dobrze przygotowany, jest bardzo efektywny. Wynika to przede wszystkim z faktu, że nie jest natrętny. Nie drażni, nie bije po oczach i nie wmusza konsumentowi produktów czy usług, których ten nie będzie chciał. Jest to o tyle dobre, że społeczeństwo jest przesycone reklamami i przekazami, które zachęcają do zakupu produktów, których ci nie potrzebują.

Marketing narracyjny jest w tym kontekście zdecydowanie świeższym podejściem i delikatnym, a przy tym ma odpowiednią moc. Najważniejszą siłą tak opracowanych kampanii jest opieranie ich skuteczności na emocjach. Mogą w jednym momencie doprowadzić do łez wzruszenia, wzbudzić tęsknotę, nostalgię lub współczucie. Każda z tych emocji korzystnie wpływa na podejmowanie decyzji zakupowych.

Dzięki ciekawej i wzruszającej historii konsument zapamięta nie sam produkt, ale również określone obrazy, pragnienia. Przy pomocy tych czynników można przekonać klienta do tego, by zdecydował się na zakup, mógł przywoływać wspomnienia i budować nowe emocje.

Podsumowanie


Storytelling pozwala na to, by tworzyć szerszy kontekst marki, produktu lub usługi. Klient może się zbliżyć do historii, znaleźć w niej elementy wspólne lub takie, które sprawią, że będzie odczuwał pozytywne emocje związane z produktem. Potencjał jest tak duży, że nie warto go pomijać niezależnie od prowadzonego profilu działalności.

Autor artykułu:
Kazimierz Szpin
KAZIMIERZ SZPIN
Programista pasjonat, freelancer, przedsiębiorca, bloger, twórca i autor szkoleń dla programistów.
Autor bloga ZEtatuDoPrzedsiebiorcy.pl
Poprzedni artykuł - Nie Masz Pomysłu Na Film Na Youtube? Mam Dla Ciebie Kilka Ciekawych Tematów
Następny artykuł - Czym Jest Up-Selling i Cross-Selling? Czyli Jak Zwiększyć Sprzedaż?
Dodaj komentarz
© Copyright 2024 zetatudoprzedsiebiorcy.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Regulamin | Polityka prywatności | Kosmetyki blog
Design by Modest Programmer