Newsletter to rozwiązanie, dzięki któremu można pozostać w stałym kontakcie ze swoimi czytelnikami. Przy jego pomocy informuje się o najważniejszych działaniach, planach, promocjach czy innych kwestiach, które mogą być ważne dla użytkownika. Obecnie powinien być podstawą działań promocyjnych prowadzonych w sieci.
Dla kogo stworzony jest newsletter?
Newsletter to narzędzie, które najczęściej jest wykorzystywane przez sklepy internetowe oraz portale informacyjne i rozrywkowe. Jest więc kojarzony z nachalną formą promocji, która niepotrzebne zapycha skrzynkę mailową. Jego funkcjonalność jest zdecydowanie większa. Tym bardziej, że może znaleźć zastosowanie u każdego, kto podejmuje działania w sieci.
Najlepiej sprawdza się u autorów blogów oraz wśród twórców publikujących na Instagramie, Facebooku lub YouTube. Przy pomocy regularnie wydawanego newslettera swoim czytelnikom można dostarczać wysokiej jakości treści z różnych dziedzin. Jeśli newsletter będzie tworzony w sposób merytoryczny i nie będzie koncentrował się jedynie na reklamie, istnieje większe prawdopodobieństwo, że publikowane tam treści zainteresują czytelnika, który chętnie pozostanie przy autorze.
Można więc powiedzieć, że newsletter przeznaczony jest dla wszystkich tych, którzy chcą budować trwałe relacje ze swoimi czytelnikami i którzy wykazują się większym zaangażowaniem w pracę na rzecz rozwoju swojej strony czy bloga, bez względu na jego charakter i publikowane tam treści.
Zalety newslettera
Regularne tworzenie newsletterów niesie za sobą wiele zalet. Warto je dostrzec, nim ostatecznie podejmie się decyzję o tym, że nie jest to najlepsze rozwiązanie. Do najważniejszych zalet newslettera zaliczyć należy:
• Powiększanie się bazy odbiorców i stałych czytelników – klientów.
• Przekazywanie merytorycznych treści.
• Utrzymywanie stałego kontaktu z każdym, zapisanym do newslettera klientem.
• Regularne przypominanie o swojej działalności.
• Przekazywanie propozycji do rozważenia – zakup produktów, informacje o planowanej sprzedaży.
• Kontrola nad grupą zapisanych użytkowników – definiowanie własnych zasad według, których tworzona grupa funkcjonuje.
Korzyści wynikające z prowadzenia newslettera będą tak duże, jak zaangażowanie, które się wkłada, by newsletter przygotować. Nie można go zatem traktować wyłącznie jako wizytówki, ulotki i cennika, które są wysyłane do klienta automatycznie. Ważna jest personalizacja, unikatowy charakter oraz dostęp do treści czy rozwiązań, do których nie każdy ma dostęp. W ten sposób tworzy się przekonanie, że zapisany do newslettera klient jest ważny i doceniany przez autora. Niezależnie od tego, jakie treści są przekazywane przy pomocy listy mailowej, odbiorca powinien czuć się istotny. Nie można przy pomocy newslettera sprowadzać go do roli nabywcy.
Zaletą newslettera jest także dowolność formy i sposobu przekazywania informacji. Poza własnymi możliwościami twórcy zyskuje się pełną dowolność w tworzeniu udostępnianych treści. Odnosi się to nie tylko do kwestii merytorycznych, ale również do przekazu graficznego czy spójności. To autor decyduje o zawartości newslettera. Prowadząc profile w mediach społecznościowych czy blogach (zwłaszcza na bezpłatnych platformach) należy przestrzegać określonych zasad, które często ograniczają twórcę.
Alternatywa na wypadek kryzysu
Newsletter jest doskonałym narzędziem, które pozwala na przechowywanie kontaktów do swoich czytelników. Jest to szczególnie ważne w przypadku, gdy prowadzi się profil w mediach społecznościowych lub blog na bezpłatnej platformie. Specyfiką każdego z tych rozwiązań jest fakt, że działają one tak długo, jak ich właściciel będzie tego chciał. Mimo, że platformy nie znikną raczej z dnia na dzień, należy mieć świadomość, że podmiot odpowiadający za zarządzanie nimi może ogłosić zakończenie działalności. Jeśli ktoś swoją pracę prowadzi wyłącznie przy pomocy jednej platformy, może się okazać, że wraz z zamknięciem tego miejsca straci swój dorobek i źródło utrzymania.
Dzięki newsletterowi, tworzy się dodatkową przestrzeń, w której można budować relacje z czytelnikami, zachęcić ich do odwiedzenia nowego miejsca, w którym publikuje się swoje treści, a przede wszystkim można utrzymać grono wiernych odbiorców. To oni pomagają w generowaniu zysków z prowadzonej działalności. Jeśli ktoś zapisał się na regularny newsletter, może być uznany za wiernego i lojalnego czytelnika, który za swoim autorem pójdzie w nowe miejsce, w którym będzie mógł czytać kolejne materiały. Bez newslettera może się okazać, że czytelnik nie będzie wiedział, gdzie znaleźć autora i nie będzie mógł do niego wrócić, dlatego niezależnie od tego, jakie ma się podejście do list mailingowych, warto je tworzyć, by zachować ciągłość dla swojej twórczości.
Podsumowanie
Dzięki newsletterowi autor bloga może budować trwałą relację ze swoim czytelnikiem. Jednocześnie, jeśli tworzy wyłącznie w mediach społecznościowych lub prowadzi bloga na bezpłatnej platformie, lista mailingowa stanowi dla niego zabezpieczenie przed utratą kontaktów na wypadek awarii systemu. Dzięki temu nawet usunięcie bloga, czy konta w mediach społecznościowych nie sprawi, że straci się dostęp do swoich czytelników.
Sam również oczywiście prowadzę własny newsletter, na którym dzielę się ważnymi informacjami dotyczącymi mojego bloga, a także nowinkami związanymi z przedsiębiorczością. Jeżeli chcesz być częścią mojej społeczności, to koniecznie dołącz do tej listy. Możesz to zrobić na tej stronie – newsletter.